“Vertrouwen noch creativiteit”: CEO Zoom heeft genoeg van telewerken

Het feit dat de grootste technologiebedrijven telewerken de rug toekeren, was al een teken dat die praktijk stilaan op zijn einde liep. Dat is nu ook het geval bij Zoom, ondanks het feit dat het bedrijf een voorvechter is van videocalls. Er is een audio-opname uitgelekt waarin de topman zegt dat thuiswerken de creativiteit verstikt. Hij noemt ook andere nadelen.

Waarom is dit belangrijk?

Telewerken, dat werd geïntroduceerd in de nasleep van de coronapandemie, is in veel bedrijven snel ingeburgerd. Veel werknemers zijn gewonnen voor het idee en willen op zijn minst een paar dagen per week telewerken. Maar sinds een jaar vragen steeds meer bazen hun personeel om terug te keren naar kantoor, omdat ze geloven dat thuiswerken schadelijk is voor het bedrijf.

In het nieuws: Business Insider heeft een audio-opname in handen gekregen van een bijeenkomst die de Zoom-baas Eric Yuan had georganiseerd voor zijn werknemers.

  • Tijdens die bijeenkomst vroeg hij hen om om geleidelijk terug te keren naar de fysieke kantoren van het bedrijf.

De details: Yuan haalde verschillende argumenten aan waarom telewerken funeste gevolgen heeft voor zijn bedrijf.

  • Om te beginnen is hij ervan overtuigd dat telewerken ervoor zorgt dat het moeilijker is om een vertrouwensband te ontwikkelen.
    • “In het begin kenden we elkaar allemaal”, legde hij uit. “De afgelopen jaren hebben we zoveel nieuwe ‘Zoomies’ aangenomen dat het echt moeilijk is om vertrouwen op te bouwen.”
    • “Vertrouwen is de basis van alles. Zonder vertrouwen zullen we traag zijn”, voegde hij eraan toe.
  • Voorts denkt de CEO dat telewerken ervoor zorgt dat de werknemers minder creatief zijn. De debatten die ze met elkaar voeren zijn veel sterieler.
    • “Heel vaak heb je goede ideeën, maar als we allemaal op Zoom zitten, is het echt moeilijk,” betoogde Yuan, “We kunnen geen goed gesprek voeren. We kunnen niet goed met elkaar debatteren, omdat iedereen erg vriendelijk is als ze deelnemen aan een Zoom-gesprek.”

Deze verklaringen waren normaal gesproken niet bedoeld om openbaar te worden gemaakt. Maar ze helpen wel te verklaren waarom Zoom begin augustus aan werknemers die minder dan 80 km van een kantoor wonen, vroeg om minstens twee dagen per week terug te keren naar het kantoor.

Zoom blijft vooruitgang boeken

Context: Zoom doet het goed ondanks het einde van de gezondheidscrisis.

  • Haar voorheen impopulaire diensten zijn tijdens die periode onmisbaar geworden voor de activiteiten van miljoenen bedrijven over de hele wereld.
  • Vorig jaar meldde Yuan dat het aantal Zoom-medewerkers verdrievoudigd was na de pandemie: van 2000 naar 6000.
  • Yuan is zich ervan bewust dat het bedrijf niet alleen kan vertrouwen op videoconferenties en probeert van Zoom een uitgebreider communicatieplatform te maken. Nieuwe functionaliteiten – voornamelijk gebaseerd op kunstmatige intelligentie – verschijnen regelmatig.
    • Dat geldt in het bijzonder voor Zoom Scheduler, dat helpt om de planning van vergaderingen te verbeteren.
  • Op het eerste gezicht lijken deze toevoegingen vruchten af te werpen. De financiële resultaten voor het tweede kwartaal waren beter dan verwacht, met een omzet van 1,14 miljard dollar. Dat is een stijging met 3,6 procent op jaarbasis.

(ns)

Meer