De Chinese batterijreus CATL kan naar eigen zeggen de grootste tekortkomingen van batterijen voor elektrische auto’s oplossen

De Chinese batterijreus CATL kan naar eigen zeggen de grootste tekortkomingen van batterijen voor elektrische auto’s oplossen
Wu Kai – Getty Images

Wanneer CATL spreekt, luisteren wij. Per slot van rekening heeft dat bedrijf meer dan een derde van de wereldmarkt voor batterijen voor elektrische wagens in handen. De Chinese gigant beweert nieuwe materialen voor lithium-ionbatterijen te hebben ontwikkeld die de oplaadtijd bij koud weer aanzienlijk zouden verbeteren.

In het nieuws: CATL zegt dat het nieuwe elektrolytische materialen heeft ontwikkeld die de efficiëntie van het opladen van batterijen bij koud weer aanzienlijk kunnen verbeteren.

  • Volgens Wu Kai, hoofdwetenschapper bij CATL, zou de nieuwe elektrolyt een 50 procent hogere oplaadefficiëntie kunnen bieden bij -20 graden en 43 procent bij normale temperaturen. Dat schrijft het persagentschap Reuters.
  • We weten dat koud weer en batterijen niet goed samengaan. De kou vertraagt de reacties in de elektrolytoplossing. Die oplossing is nodig om de lading over te brengen tussen de twee elektroden van een batterij. Bij koud weer is er ook meer capaciteit nodig om het elektrische voertuig te verwarmen, wat onvermijdelijk de actieradius vermindert.
  • CATL is naar verluidt in staat om dit type batterij, met een bereik van 400 kilometer bij 10 minuten opladen, al dit jaar op grote schaal te produceren. Het doel voor de langere termijn is een oplaadtijd van 5 tot 7 minuten.

Ook dit nog: De strijd om de vastestofbatterij (solid state).

  • Dat type batterij biedt naar verluidt meer vermogen en een groter bereik. Toyota kondigde onlangs een doorbraak aan waardoor het vanaf 2027 batterijen met een bereik van 1.200 kilometer zou kunnen produceren voor het grote publiek, terwijl de kosten en het gewicht worden gehalveerd. Dat alles met een oplaadtijd van slechts 10 minuten.
  • Maar CATL is sceptisch. Wu denkt niet dat de technologie klaar is voor massaproductie. “Waar ik zeker van ben, is dat niemand in de industrie op dit moment in staat is om solid-state batterijen op grote schaal te produceren”, zei hij tijdens een forum in Shanghai.
  • “Ze beweren dat ze de kosten kunnen halveren, wat erg opwindend is en erg disruptief zou zijn, maar ik vraag me af op welke basis ze [hun technologie] vergelijken,” voegde de specialist eraan toe.

(ns/as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00