Carrefour België test betalen met de vinger

Betalen we straks in de winkel niet meer met de bankkaart, maar met onze vinger? Supermarktketen Carrefour gaat de betaalmethode uittesten in Brussel.

Ongeveer 800 klanten van een Carrefour Express-winkel in de Europese wijk van Brussel namen eerder dit jaar deel aan de voorbereidende fase van het project, dat MyFinger heet.

Ze koppelden hun vingerafdruk aan hun getrouwheidskaart, via enkele clicks op een speciale tablet in de winkel. De klanten hoefden aan de kassa die kaart niet meer boven te halen. Een druk op de vingerlezer volstond.

‘Net zoals ikzelf vinden heel wat klanten hun fysieke getrouwheidskaart niet meteen terug in hun jas of broekzak. Vingerherkenning biedt een snel alternatief’, legde Arnaud Lesne, innovatiedirecteur van Carrefour België, recent uit op een congres van vakblad RetailDetail.

Transactiesnelheid is vooral van belang in stedelijke buurtwinkels met gehaaste klanten. Volgens Carrefour waren de deelnemers tevreden met de nieuwe functionaliteit, die drie maanden uitgetest werd.

Privacy

De supermarktketen maakt zich nu op voor de echte test. De vingerafdruk wordt gekoppeld aan een bankkaart of – rekening. De klant zal daardoor aan de kassa gewoon met zijn vinger kunnen afrekenen. Geen bankkaart, smartphone of cash meer nodig. De test zal begin volgend jaar plaatsvinden in een nog te bepalen winkel in het centrum van Brussel.

De technische details over de betaalfunctie blijven vooralsnog geheim. De cruciale vraag is hoe Carrefour de vingerafdruk precies zal koppelen aan de betaalrekening. En welke beveiliging zal de winkelketen voorzien voor de bescherming van de gevoelige persoonsdata?

Carrefour verzekert dat de test volledig zal voldoen aan de Europese privacyregels. Bij het pilootproject met de getrouwheidskaart werden de persoonsgegevens kort na het einde gewist.

Gezichtsherkenning

België is traditioneel een testmarkt voor de Franse groep Carrefour, die actief is in ruim dertig landen. Ook elders test de multinational biometrische toepassingen uit. Zo onderzocht Carrefour in een van zijn Roemeense winkels betaling via gezichtsherkenning uit.

In China zit die vorm van biometrische identificatie in de lift. Overheden en concertorganisatoren experimenteren er eveneens mee, maar botsen daarbij vaak op privacybezwaren.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.