Vrachtwagens hebben tegenwoordig een camerasysteem aan boord om de dode hoek te detecteren. Artificial Intelligence (AI) kan daarbij helpen. Brigade Electronics heeft een dergelijk systeem ontwikkeld. Barry Van Dam, Sales Manager Benelux, legde aan Business AM uit hoe het werkt.
Beluister hier het volledige gesprek met Barry Van Dam:
De essentie: Brigade Electronics heeft een systeem ontwikkeld met cameradetectie bij vrachtwagens, waarbij AI een grote rol speelt. Door detectie met lampjes en omcirkeling kan de bestuurder geholpen worden om fietsers of voetgangers op te merken. Van Dam hoopt dat transportbedrijven meer aan veiligheid denken.
- “Het systeem beschikt over twee camera’s die beweging en richting van eventuele personen of voertuigen naast het voertuig analyseren. Dat doen ze tot tien meter achter zich en vier meter opzij. Op het moment dat iemand in die hoek fietst of loopt, wordt de bestuurder gewaarschuwd met een lampje”, legt Van Dam uit. “Als je rechtsaf zou willen slaan, en er eventueel een aanrijding zou kunnen plaatsvinden, dan meldt dat systeem dat ook vanuit zichzelf, middels een geluid en een rode lamp.”
- “Het AI-systeem kan de fietser achter een geparkeerd voertuig herkennen en het slaat dat ook op. Elke keer wordt het systeem slimmer. (…) We hebben ook AI-achterzichtcamera’s. Als er iemand in de hoek loopt, wordt die omcirkeld en valt het extra op het camerabeeld op. Als je dan geholpen wordt door zo’n systeem, dan is dat de reden waarom veel gemeenten ervoor kiezen om deze systemen te monteren.”
- “Volgend jaar wordt heel belangrijk, want dan verandert de Europese wetgeving: vrachtwagens moeten dan voldoen aan een aantal veiligheidsvoorschriften. Als er regelgeving komt, dan gaan mensen handelen. Maar als het niet verplicht is om bijvoorbeeld een dodehoekcamera te plaatsen, dan nemen veel transportondernemingen niet de verantwoordelijkheid om daarover na te denken”, stelt Van Dam.
(fjc)