Key takeaways
- BYD overtrof Tesla in kwartaalomzet met 200 miljard yuan (28,2 miljard dollar) ten opzichte van 25,2 miljard dollar bij Tesla.
- BYD verkocht meer elektrische voertuigen dan Tesla in het derde kwartaal, ondanks een lagere omzet.
- De EU legde tarieven op tot 45,3 procent op in China geproduceerde EV’s, bovenop de bestaande belastingen van de VS en Canada.
BYD, een Chinese fabrikant van elektrische voertuigen, bereikte onlangs een belangrijke mijlpaal door Tesla te overtreffen in kwartaalomzet. In de periode juli-september boekte BYD een omzet van meer dan 200 miljard yuan (28,2 miljard dollar), een stijging van 24 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Deze prestatie overtrof Tesla’s kwartaalomzet van 25,2 miljard dollar.
Ondanks deze omzettriomf slaagde Tesla er nog steeds in om meer elektrische voertuigen te verkopen dan BYD in het derde kwartaal. Deze stijging in de omzet van BYD valt samen met een stijging in de verkoop van EV’s in China, gevoed door overheidssubsidies die bedoeld zijn om consumenten aan te moedigen om over te stappen van benzineauto’s naar EV’s of hybrides. BYD verstevigde het momentum door een maandelijks verkooprecord te bereiken in de laatste maand van het kwartaal.
Handelsspanningen en tarieven
Dit succes heeft echter kritiek uit internationale markten opgeleverd. De Europese Unie heeft onlangs tarieven tot 45,3 procent geïmplementeerd op de import van in China geproduceerde EV’s, vanwege vermeende oneerlijke staatssubsidies voor de Chinese auto-industrie. Deze actie komt bovenop de bestaande heffingen van 100 procent die de Verenigde Staten en Canada hebben opgelegd op de invoer van Chinese EV’s.
De reactie van China
Als antwoord op deze uitdagingen blijft China zwaar investeren in zijn binnenlandse auto-industrie, waarbij high-techproducten zoals EV’s een cruciale rol spelen in het herstel van de economie van het land. China ziet de EU als zijn grootste overzeese markt voor elektrische voertuigen, maar deze uitbreiding heeft geleid tot bezorgdheid bij Europese bedrijven die vrezen dat ze niet kunnen concurreren met de lagere prijzen van Chinese merken zoals BYD.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!