Het Amerikaanse mediabedrijf BuzzFeed gaat samenwerken met ChatGPT-maker OpenAI om kunstmatige intelligentie (AI) aan te wenden bij het schrijven van content.
Koers BuzzFeed schiet omhoog na aankondiging dat het ChatGPT zal gebruiken om content te creëren

Waarom is dit belangrijk?
Eind 2022 werden miljoenen mensen blootgesteld aan ChatGPT, een AI die in staat is conversaties te voeren op een natuurlijk ogende manier. Dat zorgde meteen voor een enorme omwenteling. Zelfs tech-leiders zoals Microsofts Satya Nadella spreken nu van een “tijdperk van AI”.In het nieuws: Jonah Peretti, bestuursvoorzitter van BuzzFeed, wil dat AI dit jaar een grote rol gaat spelen binnen het bedrijf.
- Donderdagochtend stuurde de CEO een memo naar werknemers, waarin hij het nieuws meedeelde, berichtten verschillende Amerikaanse media. AI zal meer gebruikt worden bij zowel de redactionele als de zakelijke activiteiten van het bedrijf.
- Mensen zouden nog altijd de belangrijkste schakel blijven bij de productie van content. Zij zouden voornamelijk ideeën moeten leveren, die door de AI bijvoorbeeld worden omgezet naar artikels en video’s. Peretti zegt dat AI binnen 15 jaar zelf content zal “creëren, personaliseren en animeren”, in plaats van enkel bestaande zaken te cureren.
- ChatGPT zal niet enkel gebruikt worden om nieuwsberichtgeving te genereren. Het bedrijf zou ook spelletjes kunnen produceren, die volledig gepersonaliseerd en uniek zijn voor elke speler.
- Na de aankondiging steeg de koers van BuzzFeed met meer dan 120 procent. Na het sluiten van de Amerikaanse beurs was een aandeel 2,09 dollar waard, tegenover een koers van net onder een dollar enkele dagen terug.
Op weg naar winstgevendheid?
- BuzzFeed trok in 2021 naar de beurs nadat het fuseerde met een special purpose acquisition company (SPAC), een lege beursgenoteerde vennootschap die enkel bestaat om een besloten vennootschap over te nemen. Sindsdien probeert het bedrijf winstgevend te worden.
- Daarvoor zal het snijden in de nieuwsafdeling. In de plaats zal het meer content voor sociale media maken. BuzzFeed krijgt jaarlijks miljoenen dollars van Meta voor content die het produceert voor Facebook en Instagram.
- Peretti maakte wel duidelijk dat het gebruik van AI er niet voor zal zorgen dat personeel wordt vervangen. De technologie moet er simpelweg voor zorgen dat werknemers efficiënter worden en creatiever te werk kunnen gaan.