Burberry worstelt: luxe modemerk staat voor uitdagingen bij afnemende vraag


Key takeaways

  • Burberry heeft na 15 jaar de FTSE 100 verlaten als gevolg van strategische misstappen en een zwakke vraag vanuit China.
  • De aandelenkoers van het bedrijf is het afgelopen jaar met ongeveer 70 procent gedaald, met een marktkapitalisatie van 2,3 miljard pond.
  • Slecht getimede beslissingen om producten af te prijzen ondermijnden het luxe merkimago van Burberry.

De uitdagingen voor Burberry

Het Britse luxemerkenmerk Burberry staat op het punt om na 15 jaar de FTSE 100 te verlaten vanwege strategische misstappen en een zwakke vraag vanuit China. De aandelenkoers van het bedrijf is het afgelopen jaar met ongeveer 70 procent gedaald, wat heeft geleid tot een marktkapitalisatie van 2,3 miljard pond.

Burberry’s moeilijkheden weerspiegelen bredere uitdagingen

De problemen van Burberry zijn onderdeel van een bredere uitdaging voor de wereldwijde luxe modebranche, die is getroffen door de economische spanningen in China, de op een na grootste economie ter wereld. De omzet van Burberry daalde in het eerste kwartaal met 22 procent als gevolg van de afnemende vraag van Chinese consumenten.

Slecht getimede beslissingen ondermijnden het luxe imago van Burberry

De beslissing van het bedrijf om korting te geven op producten in een poging om onverkochte voorraad te verplaatsen was slecht getimed en ondermijnde het luxe merkimago. Bovendien viel de recente benoeming van Daniel Lee als Chief Creative Director, die het Britse erfgoed van het merk benadrukte, samen met een afnemende vraag naar zijn ontwerpen.

Burberry’s lot hangt in evenwicht

Het lot van Burberry hangt in de weegschaal omdat potentiële bieders zullen moeten beoordelen of het bedrijf in staat is om de uitdagingen te overwinnen en zijn fortuin te herstellen. Analisten geloven dat de blijvende aantrekkingskracht van Burberry’s producten het een aantrekkelijke overname zou kunnen maken.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.