Busbouwer Van Hool ging begin april failliet. Na het faillissement werden overnemers gevonden, maar die wilden niet alle werknemers te werk stellen. Toch bleef een sociaal bloedbad uit, een overwinning voor Vlaams minister van Werk Jo Brouns (cd&v).
In het nieuws: Een derde van het ontslagen personeel bij Van Hool is inmiddels weer aan de slag.
- Nadat de ondernemingsrechtbank busbouwer Van Hool failliet verklaarde, werd een doorstart gemaakt door het Nederlandse VDL en het Duitse Schmitz Cargobull. Die twee bedrijven konden echter maar plaats bieden aan aan 650 tot 950 ex-werknemers. Zo zouden 1.550 tot 2.500 jobs verloren gaan.
- Maar, zo maakte Brouns bekend op een jobbeurs in de Mechelse Nekkerhal, de ontslagen werknemers vinden snel weer werk. Iets meer dan de helft van de 1.500 bezoekers van de beurs waren oud-werknemers van Van Hool, en tegelijk werden er meer jobs aangeboden dan er verloren gingen.
- Naast het derde dat alweer aan de slag is, zijn velen ingeschreven bij de VDAB in een begeleidingstraject of volgen ze een opleiding.
- Brouns wees erop dat het faillissement van Van Hool “een mokerslag” voor de streek was. Maar een domino-effect kwam er niet, zo blijkt uit een economische impactstudie die De Standaard beschrijft. Maar 10 van de meer dan 250 toeleveranciers waren voor meer dan 5 procent afhankelijk van de busbouwer, waardoor de impact dus kleiner is.
- Het is een opsteker voor de Vlaamse regering, die een tijdlang met het nakende faillissement van Van Hool in de maag zat. Eerst werd geopperd om het bedrijf nog te redden vanuit de regering. Voor Brouns kon dat alleen als ook de banken mee investeerden, wat niet gebeurde. een faillissement werd zo onafwendbaar, tot afgrijzen van de oppositie.