Akkoord over overname Van Hool: VDL en Schmitz Cargobull mogen doorstart in goede banen leiden

De failliete busbouwer Van Hool kent zijn overnemers: het Nederlandse VDL en het Duitse Schmitz Cargobull zijn door de curatoren aangeduid om een doorstart te maken. VDL had de druk opgevoerd om duidelijkheid te krijgen.

In het nieuws: Van Hool zal een doorstart maken, maar daarbij gaan tot 2.500 banen verloren.

  • De doorstart komt met een prijs: VDL en Schmitz Cargobull kunnen initieel maar werk bieden aan 650 tot 950 ex-werknemers van het failliete Van Hool. Daardoor gaan 1.550 tot 2.500 jobs verloren.
    • Ondanks dat oppositiepartij PVDA erop aandrong dat de Vlaamse regering Van Hool moest redden, stond Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) er nuchterder tegenover. Het faillissement was immers onafwendbaar.
  • Van Hool wordt nu in stukken overgenomen: VDL mag als busbouwer zijn concurrent overnemen, terwijl Schmitz Cargobull de industriële voertuigen toegewezen krijgt.
  • Er waren nochtans ook andere gegadigden. De West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey wilde Van Hool eerst volledig overnemen maar kwam later met een nieuw voorstel om slechts een deel van de productie van bussen op zich te nemen. De eigenlijke werkzaamheden zouden verhuizen naar Noord-Macedonië.

Weinig informatie

De details: VDL vroeg en kreeg duidelijkheid.

  • VDL was niet opgezet met de mogelijke andere overnemers en eiste via de pers duidelijkheid van de curatoren. Dat krijgt het Nederlandse bedrijf nu: alle andere overnamevoorstellen worden van tafel geveegd, waaronder het aanbod van Dumarey.
  • Curator Jeroen Pinoy reageert bij de VRT over de snelle ommezwaai: “Als het biedproces opnieuw moest worden opengesteld, zouden we minimaal 6 weken kwijt zijn. Dan zou zowel de productie als de distributie volledig stilvallen. Dat zou waarde vernietigen en negatieve gevolgen hebben voor de tewerkstelling.”
  • Ook volgens Pinoy zou het risico bestaan dat als het overnameproces nog lang zou duren, gespecialiseerde werknemers zouden weggaan bij het bedrijf. Omdat het hier gaat om knelpuntberoepen zoals lassers, wilden de curatoren snel duidelijkheid verschaffen aan de mensen die toch aan boord kunnen blijven, ook al zijn er dat weinig.

Om te volgen: Wat met de verouderde fabriek van Van Hool?

  • Bij overnemer VDL heerst er wel ongerustheid over de verouderde fabrieken van Van Hool in Koningshooikt. De Nederlandse busbouwer heeft zelf een gloednieuwe fabriek in Roeselare. Wat er gaat gebeuren met de busproductie in Koningshooikt is voorlopig nog niet duidelijk. Het lijkt erop dat het niet rendabel is om de productie daar te houden.
  • VDL is sowieso erg karig met informatie. Ook over de overnamegesprekken met de curatoren wilde het bedrijf niets lossen.
Meer