Britse autobouw kent slechtste jaar in meer dan decennium

De Britse autofabrieken hebben het voorbije jaar 1,3 miljoen wagens gebouwd. Dat betekende een daling met 14,2 procent tegenover het jaar voordien. Het is het derde jaar op rij dat de sector een productiedaling meldt.

Het voorbije jaar toonde zelfs de zwaarste terugval sinds de wereldwijde economische recessie ruim een decennium geleden. Toen kende de productie een inkrimping met een derde. De achteruitgang is volgens de sectororganisatie vooral te wijten aan de dalende export en de terugval in de vraag naar dieselwagens. Dat blijkt uit cijfers van de Britse Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).

China

‘De wereldwijde sector is getroffen door dalende verkopen in belangrijke landen zoals China, de grootste automarkt ter wereld,’ aldus persbureau Reuters. ‘Daarnaast was er de noodzaak om grote budgetten te reserveren voor investeringen in elektrische modellen.’

In Groot-Brittannië werd de export van de autosector het zwaarst getroffen door een daling van de vraag met 26,4 procent vanuit China en 17,7 procent vanuit Japan.

De sector, de grootste exporteur van Britse goederen, is nu op zoek naar een hechtere relatie met de Europese Unie. Meer dan de helft van de Britse autobouw gaat naar de Europese markt. De sector hoopt dan ook invoerheffingen en douanebarrières te kunnen vermijden.

‘Het is essentieel dat de Britse autobouw zijn wereldwijde concurrentievermogen herstelt,’ voert Mike Hawes, chief executive van de SMMT, aan. ‘Dat begint met een ambitieuze vrijhandelsovereenkomst met Europa.’

Hij verwijst naar beslissingen over een reeks investeringen in de Britse autofabrieken, die van groot belang kunnen zijn voor de toekomstige productieniveaus.

Peugeot waarschuwde vorig jaar al dat een beslissing over het verder bestaan van zijn fabriek in Ellesmere Port afhankelijk zou zijn van de toekomstige relatie van Groot-Brittannië met de Europese Unie. Ook Nissan beklemtoonde al dat zijn fabriek in Sunderland in belangrijke mate op de Europese markt steunt.

Prioriteit

De Britse premier Boris Johnson wil de brexit graag gebruiken om de handelsrelatie met de Verenigde Staten te verbeteren. De Amerikaanse markt neemt 19 procent van de Britse auto’s af, maar Mike Hawes wijst erop dat voor de autosector een vlotte handel met de Europese Unie van cruciaal belang zijn.

‘De Europese Unie is voor de Britse autobouw een veel grotere prioriteit dan de Verenigde Staten,’ maakte hij duidelijk.

De Britse autosector wijst erop dat vooral een vlotte handel van componenten cruciaal zal zijn voor de Britse autobouw. Indien de import van onderdelen onderheving zouden worden aan heffingen, dreigt volgens Hawas een meerkost van miljarden pond.’

‘Daardoor zouden de constructeurs kunnen besluiten om sommige modellen niet meer in Groot-Brittannië te verkopen,’ waarschuwt hij.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.