Key takeaways
- De Britse auto-industrie staat voor grote uitdagingen door de wereldwijde economische onzekerheid en de Amerikaanse tarieven.
- Jaguar Land Rover (JLR) heeft de verschepingen naar de VS hervat, maar kan moeite hebben om winst te blijven maken op zijn lager geprijsde modellen.
- Industrie-experts voorspellen ernstige gevolgen van de tarieven, waaronder banenverlies binnen enkele weken.
De Britse auto-industrie staat voor grote uitdagingen door een samenloop van factoren, waaronder de wereldwijde economische onzekerheid en de hoge tarieven voor auto’s die naar de VS worden geïmporteerd. Deze tarieven van 25 procent, die in maart door de regering Trump zijn ingevoerd, zijn bedoeld om autofabrikanten te stimuleren om in Amerikaanse productie te investeren.
Als gevolg hiervan worstelen Britse fabrikanten die sterk afhankelijk zijn van de Amerikaanse markt met de vraag hoe ze moeten reageren. Jaguar Land Rover (JLR), de grootste Britse werkgever op het gebied van auto’s, heeft onlangs de zendingen naar de VS hervat nadat ze vorige maand op pauze waren gezet om de impact van de tarieven te beoordelen. De vraag blijft of JLR winstgevend kan blijven met zijn lager geprijsde modellen gezien de extra kosten, meldt The Guardian.
Britse auto-industrie blijft worstelen met productiedaling
Deze situatie verergert de bestaande problemen van de Britse auto-industrie, die sinds 2019 een scherpe daling van de productie heeft gezien. De overgang naar de productie van elektrische voertuigen blijkt ook een uitdaging te zijn voor autofabrikanten.
In de Mini-fabriek van BMW in Oxford draait de productie al vijf jaar onder de capaciteit. Daarom heeft het bedrijf onlangs de contracten voor 180 uitzendkrachten beëindigd, wat neerkomt op een klein percentage van het totale personeelsbestand. Deze stap benadrukt de druk waarmee Britse autofabrikanten te maken hebben in deze onzekere tijden.
Industrie waarschuwt voor dreigende banenverlies door tarieven
Industrie-experts hebben gewaarschuwd voor ernstige gevolgen van de tarieven en voorspellen dat er binnen enkele weken banen verloren zullen gaan. Aston Martin, bekend om zijn luxe sportwagens, heeft de export naar de VS al beperkt.
Naast de tariefkwestie heeft de industrie ook te kampen met een tragere groei van de vraag naar elektrische voertuigen dan verwacht. BMW stelde eerder dit jaar een investering van 600 miljoen pond uit om zijn Mini-fabriek te upgraden voor elektrische productie. Het bedrijf is echter nog steeds van plan om door te gaan met de investering, hoewel een definitieve beslissing over de timing nog op zich laat wachten.
Tarieven dreigen prijs elektrische modellen te verhogen
JLR, eigendom van Tata Motors, ontwikkelt ook elektrische modellen. De elektrische versie van de populaire Range Rover wordt momenteel getest en zal later dit jaar op de markt komen. De tarieven vormen echter een belangrijk obstakel voor een succesvolle lancering, omdat ze de kosten van het voertuig met 25 procent kunnen verhogen.
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, heeft JLR de productie van goedkopere modellen in de fabriek in Halewood al verminderd door vrijwillige ontslagen en vervroegde uittredingspakketten aan te bieden. Het bedrijf wil de fabriek upgraden om meer elektrische voertuigen te produceren, maar de tarieven zouden het moeilijker kunnen maken om een hogere productie te rechtvaardigen.
Vooruitzichten op lange termijn
JLR’s meest winstgevende modellen, zoals de Range Rover en Range Rover Sport, die in Solihull worden gebouwd, genereren voldoende marges om een deel van de impact van de tarieven te absorberen. De productie van het populaire model Defender zou ook grotendeels onaangetast blijven. Hoewel JLR het belang van de Amerikaanse markt erkent, ontwikkelt het momenteel zowel korte- als langetermijnstrategieën om het nieuwe handelsklimaat het hoofd te bieden.
Verdere ontslagen bij JLR worden verwacht, hoewel er nog geen formele aankondigingen zijn gedaan.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!