Bpost levert niet alle pakjes nog aan huis: ‘Creatieve oplossingen nodig’

Door de recordvolumes aan pakjes die het postbedrijf moet verwerken, kan Bpost niet meer alle pakjes aan huis afleveren. Sommige klanten zullen de pakjes de komende weken zelf moeten oppikken in een afhaalpunt.

Dat kondigt het postbedrijf vrijdag zelf aan, met de aanvulling dat het om ‘een zeer beperkt percentage van het totale aantal pakjes’ gaat. ‘Maximaal 5 procent’ oftewel tot 25.000 pakjes per dag, preciseert woordvoerster Veerle Van Mierlo bij persagentschap Belga. ‘Gezien de historisch hoge volumes wil de onderneming gedurende een paar weken beroep doen op het begrip van een aantal consumenten’, klinkt het in een persbericht.

De betrokken klanten zullen een e-mail krijgen waarin staat waar ze hun pakjes kunnen afhalen. Dat kan in een postkantoor zijn, een postpunt of een pakjespunt. Ook een Decathlon-winkel is een mogelijkheid, want daarmee werkt bpost vanaf zaterdag samen. ‘We moesten out of the box denken’, stelt vakbondsman Jean-Pierre Nyns (ACOD) over die samenwerking.

‘De pakjesvolumes waar we sinds reeds een aantal dagen mee geconfronteerd worden zijn zeer uitzonderlijk’, zegt topman Jean-Paul Van Avermaet. ‘We gaan nu al, nog voor de traditioneel drukste periode van het jaar, los over de piek die we in het voorjaar gekend hebben.’ Hij geeft toe dat Bpost een extra inspanning vraagt van de consument, ‘maar ik ben ervan overtuigd dat dit een degelijk alternatief is dat klanten in staat stelt hun pakje tijdig in handen te krijgen’.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.