Bpost besliste door de coronacrisis om het dividend te schrappen voor het huidige boekjaar, dat maakte het postbedrijf bekend tijdens de voorstelling van de kwartaalresultaten. De pakjesdrukte in het tweede kwartaal heeft de daling van de winst enigszins beperkt.
Er werden heel minder brieven verstuurd door de coronacrisis, traditioneel de meest winstgevende activiteit van bpost. Maar de explosie van het aantal bezorgde pakjes – een stijging van 78,4 procent in België en Nederland – tijdens het tweede kwartaal heeft de schade voor de Belgische postoperator beperkt. Het bedrijf blijft bij zijn jaarprognose, een omzet van 8,5 miljard en winstmarge van 13 procent. Het besliste wel om dit jaar geen dividend uit te keren.
De omzet van bpost bedroeg in het tweede kwartaal 1,052 miljard euro, een stijging met 12,5 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De winstval bleef binnen de perken dankzij de pakjesbedeling. Zo kromp de winst van bpost ‘slechts’ met 30 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, met 43,6 miljoen euro.