Bol.com verpakt alleen nog pakketjes ‘als het strikt noodzakelijk is’

De Nederlandse webwinkel Bol.com gaat niet langer alle pakketjes verpakken. Als er al een doos rond zit, wordt het pakket gewoon in die doos opgestuurd. Dat kondigt het bedrijf donderdag aan.

Bol.com wil klimaatvriendelijker te werk gaan en besliste dus om niet meer alle pakketjes te verpakken. ‘Sinds 2019 doen we dat al niet meer met friteuses, ventilators, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers’, zegt Jori Ebskamp van Bol.com in een persbericht. ‘De verpakking is stevig genoeg om te vervoeren. We plakken er gewoon een verzendlabel op.’

Nu wil de webwinkel dat uitbreiden naar bijna alle pakketjes. Alleen wat strikt noodzakelijk moet ingepakt worden, krijgt nog een verpakking. Dat gaat dan over breekbare dingen of producten die niet door iedereen mogen gezien worden, zoals cadeaus of erotische artikelen.

Geen CO2 meer tegen 2025

Bol.com heeft zichzelf de ambitie gesteld om tegen 2025 geen CO2 meer uit te stoten. Hoeveel het bedrijf nu uitstoot is niet te vinden, maar 20 procent van zijn totale CO2-uitstoot is afkomstig van verpakkingen.

Het bedrijf nam zijn volledige assortiment al onder de loep om te zien welke producten er onverpakt kunnen worden verzonden en vraagt ook aan leveranciers om zoveel mogelijk stevige kartonnen verpakkingen te maken die makkelijk te vervoeren zijn. ‘Nu kunnen we zelfs glijbanen, buggy’s en kerstbomen onverpakt opsturen’, zegt Ebskamp.

Er verkopen momenteel 30.000 winkeliers uit België en Nederland hun waren op Bol.com. Sinds deze maand is het bedrijf ook actief in Wallonië. Eerder dit jaar kwam de site onder vuur te liggen omdat hij data van Vlaamse verkopers zou misbruiken om zijn eigen producten te maken.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20