Boeing wil voor heropstart 737 MAX niet wachten op goedkeuring luchtvaartautoriteit

Nog voor de zomer wil kersvers Boeing-CEO David Calhoun de productie van de geplaagde 737 MAX-toestellen heropstarten. Zelfs op de toelating van de luchtvaartautoriteiten wil de vliegtuigbouwer niet wachten.

Vooraf: sinds maart vorig jaar staan alle vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX aan de grond. Dat was nodig na twee dodelijke crashes in Indonesië en Ethiopië waarbij in totaal 346 mensen het leven lieten. Beide ongelukken werden veroorzaakt door software die de neus van de vliegtuigen naar beneden duwde.

Komt erbij: naast reputatieschade hebben de gebeurtenissen met de 737 MAX ook geleid tot het ontslag van CEO Dennis Muilenburg, en tot monsterverliezen. Halverwege december maakte de Amerikaanse vliegtuigbouwer bekend dat de productie van de 737 MAX even opgeschort werd, met zware gevolgen voor een belangrijke toeleverancier.

Bovendien stak er vorige week een pijnlijke nieuwe softwarefout de kop op. Er bleken problemen te zijn met het systeem dat in het toestel controleert of andere monitoringssystemen wel correct werken. Het gevolg liet zich raden. Een extra vertraging voor de toelating tot het luchtruim was niet onmogelijk, klonk het bij Boeing.

En nu? Ondertussen kijkt CEO David Calhoun al reikhalzend uit naar de heropstart van de productie. Hij vindt het belangrijk dat de assemblagelijn snel terug in werking treedt, waarschijnlijk zelfs voor de Amerikaanse luchtvaartwaakhond FAA groen licht geeft. Een concrete opstartdatum noemt hij niet, maar hij houdt het op ‘over twee tot drie maanden’.

De mogelijkheid dat de 737 MAX helemaal niet meer van de grond mag, wil de CEO niet onder ogen zien. ‘Ik geloof in dit vliegtuig. Dat is niet omdat wij het gebouwd hebben. Piloten geloven erin. Ik denk zelfs dat de FAA veel vertrouwen heeft in dit vliegtuig’, stelt hij. Maar over luchtvaartmaatschappijen en – belangrijker – de reizigers heeft hij het niet.

Vergeet niet: Boeing heeft nog altijd 400 exemplaren van de Boeing 737 MAX klaarstaan die niet naar de luchtvaartmaatschappijen gebracht mogen worden. En eind januari komt de vliegtuigbouwer met de jaarcijfers van 2019. Dan weten we hoe hard het 737 MAX-debacle Boeing pijn heeft gedaan op vlak van financiën.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.