De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing boekte het voorbije jaar een omzet van 62,3 miljard dollar. Tegenover het jaar voordien kon daarbij een stijging met 7 procent worden gemeld. Dat heeft Boeing bekend gemaakt. Het concern moest daarbij wel een verlies van 4,3 miljard dollar mededelen. Het jaar voordien was er echter nog wel sprake van een negatief resultaat van 11,9 miljard dollar.
In een commentaar merkt Boeing op het voorbije jaar een duidelijk herstel te hebben kunnen realiseren. De bouw van de Dreamliner blijft echter een knelpunt.
Productieproblemen
Door een aantal productieproblemen heeft Boeing de voorbije vijftien maanden geen Dreamliner kunnen afleveren. Er waren onder meer een aantal afwijkingen bij de samenvoeging van de verschillende delen van de romp.
De constructeur kreeg van de autoriteiten de opdracht het euvel te herstellen vooraleer het model weer aan klanten zou kunnen worden geleverd. Dave Calhoun, chief executive van Boeing, gaf aan niet te kunnen bevestigen wanneer de overheid de toelating tot een hervatting van de leveringen zal geven.
De knelpunten met de Dreamliner kwamen bovenop de problemen die Boeing al met het model 737 Max had ondervonden. Ook hier hadden autoriteiten over de hele wereld beslist om het toestel, na twee fatale crashes, aan de grond te houden tot verbeteringen werden doorgevoerd.
Naast al die technische bekommernissen, moest Boeing bovendien ook nog eens afrekenen met de uitbraak van de coronapandemie, die de luchtvaart zware klappen toebracht en verschillende klanten ertoe aanzette orders te schrappen of uit te stellen.
Boeing wijst er wel op inmiddels de leveringen van de 737 Max te hebben kunnen hervatten. “Dat heeft de vliegtuigbouwer geholpen om het voorbije kwartaal voor de eerste keer in bijna drie jaar opnieuw cash te genereren”, merken analisten op.
“Maar tegelijkertijd moest Boeing tijdens diezelfde periode een voorziening van 3,5 miljard dollar inschrijven als compensaties voor de vertragingen bij de leveringen van de Dreamliner. Daardoor moest ook het vierde kwartaal uiteindelijk nog met een verlies worden afgesloten.”
Buffer
Brian West, financieel directeur van Boeing, benadrukte in een commentaar te verwachten dat China tijdens het eerste kwartaal van dit jaar de orders voor de 737 Max zal hervatten. “Dat zal het bedrijf toelaten opnieuw grotere hoeveelheden cash te genereren”, voerde West aan.
Boeing merkt daarbij op de productie van de 737 Max tot zesentwintig eenheden per maand te hebben opgevoerd. Daarmee nadert de constructeur dichter bij de doelstelling van eenendertig exemplaren per maand die eerder voor dit jaar naar voren werden geschoven. Tijdens het jongste kwartaal zou er een productie van negentien toestellen per maand sprake zijn geweest.
“Het voorbije jaar was voor Boeing een duidelijke periode van herstel”, voerde topman Calhoun aan. “Hoewel er nog veel werk voor de boeg ligt, ben ik ervan overtuigd dat die vooruitgang vanaf dit jaar versneld zal worden.”
Calhoun wees daarbij op de grote vloot geheel of gedeeltelijk afgewerkte vliegtuigen die op de parkings van Boeing zijn verzameld omdat er geen leveringen meer konden gebeuren. Die reserve kan volgens de topman nu fungeren als een buffer om een snelle heropleving van de vraag bij klanten te helpen opvangen. Calhoun verwacht dat Boeing dit jaar ongeveer vijfhonderd exemplaren van de 737 Max zal kunnen leveren.
(jvdh)