Boeing en Airbus vechten grootste handelsdispuut ooit uit

Deze week zal de wereldhandelsorganisatie (WTO) de VS naar alle waarschijnlijkheid groen licht geven om voor miljarden dollars aan extra importheffingen op te leggen aan producten van Airbus.

De Europese Unie en de Verenigde Staten beweren dat elkaars respectieve vliegtuigfabrikanten een oneerlijk concurrentievoordeel genieten door illegale subsidiëring.

De WTO-uitspraak van deze week is het orgelpunt van een handelsconflict dat al 15 jaar woedt. De VS losten het eerste schot door in 2006 een klacht in te dienen bij de WTO. De Europese vliegtuigbouwer Airbus zou 20 miljard euro aan onwettelijke Europese subsidies hebben ontvangen.

Oog om oog

Daarop sloeg de EU terug met een gelijkaardige klacht. Volgens Europa ondervondt Airbus een handelsnadeel omdat het Amerikaanse Boeing omgerekend 21 miljard euro aan financiële bijstand had ontvangen voor onderzoek en ontwikkeling.

De waakhond van de wereldhandel oordeelde dat beide partijen hun vliegtuigbouwers oneerlijk bevoordeelden. Deze week moest de WHO bepalen hoe groot de schade was die de onwettige subsidies toegebracht hebben. Het Amerikaans handelsagentschap schatte dat Boeing daardoor elk jaar zo’n 10 miljard euro verlies lijdt.

Persagentschap Reuters meldt dat de VS toestemming zal krijgen om importtarieven op te leggen aan Europese producten ter waarde van ongeveer 7 miljard euro. Waarschijnlijk worden vooral helikopters, vliegtuigonderdelen en luxegoederen getroffen.

Recordbedrag

Het is zeldzaam dat dergelijke vergeldingsmaatregelen door de WHO worden toegestaan. De handelsorganisatie heeft alleszins nog nooit zo’n bedrag aan tarieven goedgekeurd. Dat maakt van het dispuut het grootste handelsgeschil (tussen twee bedrijven) ooit. De meeste partijen treffen ofwel een minnelijke schikking, ofwel oefenen ze hun rechten niet uit. President Trump heeft al laten weten dat Boeing het vonnis ten volle zal benutten.

Binnenkort wordt ook de andere kant van de zaak behandeld. Als de Europese Unie daarbij gelijk krijgt, dan mag het ook importheffingen opleggen aan Boeing en aan de VS. Volgens Reuters volgt een uitspraak in die zaak pas in 2020.

‘Het vonnis van de WTO kent alleen maar verliezers’

Guillaume Faury, CEO van Airbus
Guillaume Faury, de CEO van Airbus betreurt de uitspraak van de WTO – EPA-EFE/GUILLAUME HORCAJUELO

Diplomaten vrezen dat deze beslissing de transatlantische (handels)relaties tot een nieuw dieptepunt zal doen zakken. Guillaume Faury, de CEO van Airbus zei vorige week aan persbureau Bloomberg dat het vonnis van de Wereldhandelsorganisatie ‘alleen maar verliezers kent’. De Verenigde Staten vormen voor Airbus een belangrijke afzetmarkt, terwijl de lidstaten van de Europese Unie dat voor Boeing zijn.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20