De Duitse autofabrikant BMW is in zijn vestiging in München begonnen met de productie van brandstofcellen voor zijn model iX5 Hydrogen, dat door waterstof zal worden aangedreven. De constructeur zet daarmee een verdere stap op een markt voor de klimaatvriendelijke alternatieve brandstof.
Duitse concurrenten van BMW hebben inmiddels hun activiteiten rond waterstof stopgezet. Die partijen twijfelen immers sterk aan de economische levensvatbaarheid van de technologie op de markt voor personenwagens.
Voordelen
“Waterstof zal vanwege een aantal belangrijke voordelen in individuele mobiliteit een grotere relevantie krijgen”, beklemtoonde echter Oliver Zipse, chief executive van BMW, bij de start van de productie van de brandstofcellen.
“BMW beschouwt waterstof als een ideale technologie om de markt voor wagens die uitsluitend door elektrische batterijen worden aangedreven.” Concurrenten zoals Mercedes en Audi hebben eveneens al naar de mogelijkheden van de technologie gekeken, maar beslisten uiteindelijk om zich te concentreren op de ontwikkeling van wagens met elektrische batterijen.
Zipse stelde echter dat waterstof een klimaatvriendelijke optie kunnen vormen voor consumenten die moeilijk op de markt voor elektrische wagens terecht kunnen. Die problemen hebben vooral te maken met een gebrekkige toegang tot oplaadinfrastructuur.
Vooral in landelijke regio’s zouden zich daarbij belangrijke knelpunten manifesteren. “In die gebieden zouden immers mogelijk grote afstanden moeten worden afgelegd om laadinfrastructuur te vinden”, benadrukte Zipse. Hij verwacht dat uiteindelijk tussen 20 procent en 30 procent van de chauffeurs mogelijk voor waterstof zouden kunnen kiezen.
De brandstofcellen zullen volgens Zipse bovendien de autobouwers kunnen helpen om de afhankelijkheid van bepaalde grondstoffen – zoals lithium en kobalt – te verminderen. Het productiesysteem voor batterijcellen op basis van waterstof werkt immers vooral met aluminium, staal en platina. Dit zijn metalen die gemakkelijker kunnen worden gerecycleerd.
“Bovendien is de backup-batterij voor wagens op brandstofcellen ongeveer tien keer kleiner dan de krachtbron die voor een gelijkaardige actieradius bij elektrische wagens moet worden voorzien”, voert de autobouwer uit München aan.
Massaproductie
Tegen eind van dit jaar zou BMW maximaal honderd exemplaren van zijn nieuwe iX5 Hydrogen willen produceren. Die wagens zullen bij een aantal tests worden gebruikt. De Duitse constructeur zou echter overwegen om nog dit decennium met een massaproductie van start te gaan.
De Japanse constructeur Toyota Motor levert de brandstofcellen, terwijl BMW een aantal andere componenten – zoals compressoren – zal ontwikkelen. De productie van de volledige systemen gebeurt in Beieren.
BMW zou daarbij vanaf eind dit jaar een aantal exemplaren van de iX5 Hydrogen aan een groep geselecteerde partners in Europa, de Verenigde Staten en Azië willen leveren. De veldtests, die maximaal twee jaar in beslag zouden nemen, zouden de constructeur een inzicht moeten bieden in het dagelijkse gebruik van de auto’s.
Zipse waarschuwde nog dat de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen tijdens de tweede helft van dit decennium in veel landen ontoereikend zal blijken, waardoor wagens op waterstof volgens de topman van BMW belangrijk zullen worden om de klimaatdoelstellingen te halen.
(lb)