BMW kondigt zesduizend aanwervingen aan voor overstap naar elektrische mobiliteit

De Duitse autofabrikant BMW is van plan om volgend jaar tot 6.000 nieuwe banen te creëren. Met de aanwervingen wil het bedrijf zich voorbereiden op de groeiende vraag naar elektrische wagens. Dat heeft Oliver Zipse, chief executive van de Duitse autoconstructeur, gezegd.

“BMW heeft in de transformatie naar duurzame mobiliteit al een sterk traject afgelegd”, benadrukte Zipse. “De fabrieken zijn inmiddels op de elektrische mobiliteit goed voorbereid. Daarom zullen we ook ons personeelsbestand volgend jaar met maximaal 5 procent uitbreiden.”

Halfgeleiders

BMW heeft tot nu toe meer dan een miljoen elektrische voertuigen – zowel zuiver elektrische en hybride voertuigen – verkocht. De constructeur is van plan om tegen het midden van dit decennium een jaarlijkse verkoop van twee miljoen exclusief elektrische wagens te bereiken.

Zipse verwacht dat de tekorten aan halfgeleiders stilaan zullen worden opgelost. Hij verwees daarbij naar de investeringen die de fabrikanten van de chips aankondigen om hun productiecapaciteit op te drijven.

“Hieruit mogen we afleiden dat de situatie op de markt van de halfgeleiders zich tegen eind volgend jaar grotendeels zal hebben genormaliseerd”, benadrukte hij.

Zipse wees er verder nog op dat de vraag naar elektrische voertuigen bij de consument bijzonder groot blijft. “Bij BMW zijn de elektrische modellen i4 en iX al maanden uitverkocht”, wierp hij daarbij op.

Volgend jaar is BMW van plan om ook van zijn 7-serie, een model voor het hogere marktsegment, een elektrische versie te introduceren. Ook daar zei Zipse een grote belangstelling te verwachten.

Laadinfrastructuur

BMW streeft ernaar om de verkoop van zijn elektrische modellen stelselmatig op te voeren. Tegen eind dit decennium zouden elektrische wagens bij de Duitse constructeur minstens 50 procent van de wereldwijde verkoop moeten vertegenwoordigen.

Zipse waarschuwde daarbij echter nogmaals dat een gebrek aan oplaadinfrastructuur een grote belemmering vormt voor een snellere adoptie van elektrische voertuigen door de consument.

De autofabrikant streeft ernaar dat tegen het einde van dit decennium ten minste 50 procent van de wereldwijde verkoop volledig elektrisch is, maar waarschuwde dat een gebrek aan oplaadinfrastructuur een grote belemmering vormde voor een snellere acceptatie door de consument van elektrische voertuigen.

(lp)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.