De Duitse motorfietsenfabrikant BMW Motorrad werkt aan de marktintroductie van een zelfrijdend model. Tijdens tests op het circuit van Miramas in Zuid-Frankrijk toonde de Duitse groep dat het model perfect in staat is om zich zonder bestuurder door het verkeer te begeven en daarbij ook autonoom alle noodzakelijke manoeuvres kan uitvoeren.
“Motorfietsers lopen achtentwintig keer meer risico om bij een verkeersongeval om het leven te komen dan de bestuurders van een auto,” aldus de nieuwssite The Verge. “Het is dan ook duidelijk dat motorfietsers grotere voordelen zouden kunnen halen uit de golf recente ontwikkeling van technologieën die bestuurders van motorvoertuigen moeten ondersteunen.”
“Er moet ongetwijfeld met een aantal unieke uitdagingen rekening worden gehouden, maar toch lijkt een oplossing steeds dichterbij te komen. Dat blijkt uit de voorstelling van het zelfrijdende model R 1200 GS van motorfietsenbouwer BMW Motorrad.”
Ondersteuning
BMW Motorrad beklemtoont echter niet de bedoeling te hebben om een volledig autonome motorfiets op de markt te willen brengen. “Wel zeggen de ingenieurs van het bedrijf de intentie te hebben om bepaalde zelfrijdende technologieën in hun motorfietsen in te bouwen, zodat in kritieke rijsituaties een grotere stabiliteit kan worden geboden,” aldus The Verge.
“Net zoals auto’s inmiddels de eerste toepassingen van zelfrijdende technologieën – zoals een automatische noodrem of rijvakcontrole – beginnen te gebruiken, wil ook BMW Motorrad helpen om de meest waarschijnlijke ongevallen te helpen afwenden.”
“Er zijn echter een aantal cruciale problemen,” zegt The Verge nog. “Indien een zelfrijdende auto beslist een noodstop uit te voeren om een crash te vermijden, zal de chauffeur wellicht heelhuids uit het incident te voorschijn komen. Datzelfde kan echter niet worden verhoopt bij een motorfiets. Een dergelijk manoeuver zou de motorfietser immers wellicht als een hulpeloze lappenpop wegslingeren.”
Startups
“Wanneer rekening wordt gehouden met het niveau aan controle dat motorfietsers hebben over het evenwicht van hun machine, moet worden geconcludeerd dat zelfs subtiele automatische correcties tot nieuwe gevaren zouden leiden,” benadrukt The Verve nog.
“Indien BMW echter een antwoord kan vinden op die uitdagingen en de veiligheid van de motorfiets verder kan opvoeren, kan de Duitse groep misschien helpen om de dalende verkoop van de sector te helpen afremmen.”
“Het is bovendien verheugend te kunnen vaststellen dat ook een grote fabrikant bereid is inspanningen te doen om naar oplossingen te zoeken. De Japanse constructeur Yamaha knutselt weliswaar al enkele jaren met robot-motorfietsen, maar de vorderingen en innovaties in de sector zijn tot nu toe vooral van startups afkomstig geweest.”