BMW Group ziet afzet elektrische wagens nagenoeg verdubbelen

Het Duitse autoconcern BMW Group heeft tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een verkoop van ruim 1,93 miljoen wagens – verdeeld over de merken BMW, Mini en Rolls-Royce – gerealiseerd. Dat betekende een stijging met 17,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

De Duitse groep zegt daarbij weerstand te hebben kunnen bieden aan de negatieve impact die die de autosector van de wereldwijde chiptekorten en de gevolgen van de coronapandemie ondervindt.

Elektro-offensief

De Duitse autobouwer wijst er daarbij op tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar 231.576 elektrische wagens te verkopen. Dat betekende een stijging met 98,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarbij liep de verkoop van volledig elektrische modellen met 121,4 procent op tot 59.688 exemplaren.

“Deze cijfers zijn het gevolg van een groot elektro-offensief dat BMW heeft ingezet”, merkt Pieter Nota, verkoopdirecteur van de BMW Group, op. “Alleen al van het model BMW iX3, dat sinds begin dit jaar in Europa op de markt is, werden tot nu toe 20.887 exemplaren verkocht.”

Over twee jaar wil de BMW Group in ongeveer 90 procent van zijn huidige marktsegmenten minstens één volledig elektrisch model hebben gelanceerd. Tot het midden van dit decennium moet de verkoop van volledig elektrische modellen gemiddeld met minstens 50 procent per jaar stijgen.

Dat moet een vertienvoudiging van de verkoop tegenover het begin van het decennium opleveren. Tegen het einde van dit decennium moeten volledig elektrische modellen minstens 50 procent van de wereldwijde verkoop van de Duitse autobouwer vertegenwoordigen.

De volgende tien jaar wil het bedrijf in totaal ongeveer tien miljoen volledig elektrische wagens in het verkeer brengen.

Rolls-Royce

Bij het hoofdmerk BMW werd tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een verkoop van ruim 1,7 miljoen exemplaren opgetekend. Dat betekende een stijging met 19,3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Bij het merk Mini was er sprake van een stijging met 7,9 procent tot 224.834 exemplaren.

Daarbij bleek vooral de volledig elektrische Mini SE op een grote interesse te kunnen rekenen. De verkoop van het type liep met 106,6 procent op tot 20.104 exemplaren.

Maar ook Rolls-Royce kon uitstekende cijfers voorleggen. De Britse constructeur leverde de eerste negen maanden van dit jaar 4.318 exemplaren af. Dat betekende een stijging met 62,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Daarmee liet Rolls-Royce dit jaar na drie kwartalen al hogere verkoopcijfers optekenen dan vorig jaar over twaalf maanden. “In alle regio’s van de wereld kon daarbij van sterke prestaties gewag worden gemaakt”, luidt het. “Vooral de nieuwe modellen van de Ghost en Cullinan konden op een grote belangstelling rekenen.”

BMW Group boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van bijna 27,5 miljard euro, tegenover nagenoeg 26,3 miljard euro inkomsten dezelfde periode vorig jaar. De winst liep daarbij met 38,7 procent op tot bijna 3,42 miljard euro.

Er werden weliswaar minder wagens verkocht, maar dat werd naar eigen zeggen ruimschoots gecompenseerd door hogere prijsniveaus en een superieure productmix.

Eerder hebben ook andere constructeurs van luxewagens, zoals Porsche en Ferrari, een sterke weerstand tegen de negatieve impact van de coronapandemie en de wereldwijde chiptekorten laten blijken.

(lp)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.