BMW levert elektrische wagens aan spelers Real Madrid

De Spaanse voetbalclub Real Madrid heeft met de Duitse autobouwer BMW een nieuwe sponsor aangetrokken. In de overeenkomst is voorzien dat BMW de spelers van de Spaanse voetbalgrootheid met elektrische wagens zal uitrusten. Het akkoord betekent echter tevens dat Real Madrid op een andere autosponsor overstapt. De voorbije negentien jaar werkte de Spaanse club immers samen met Audi, dochter van de Duitse Volkswagen Group.

“Deze nieuwe samenwerking heeft een duidelijke achtergrond”, zegt Manuel Terroba, chief executive van BMW Spanje, in een commentaar op het akkoord. “Centraal staan duurzaamheid en de toekomst van de mobiliteit.”

Duurzame samenwerking

In het akkoord is voorzien dat alle spelers en coaches van de eerste teams van de club die in het voetbal en basket actief zijn, zullen worden uitgerust met wagens die exclusief door elektrische motoren zullen worden aangedreven.

De duurzame inspanningen van het samenwerkingsverband tussen Real Madrid en BMW zullen volgens de partners niet tot de autovloot voor de spelers beperkt blijven. “De collaboratie richt zich ook op de ontwikkeling van een centrum voor samenwerking op het gebied van duurzaamheid”, merken vertegenwoordigers van de club op.”

“Bedoeling is om daar met andere partners van club ervaringen op het gebied van duurzaamheid uit te delen. Dat zal gebeuren aan de hand van werksessies die door de club geregeld zullen worden georganiseerd.”

“Dit moet tot een aantal praktische duurzame realisaties kunnen leiden. Het forum zal tevens als een bron van ideeën worden ingezet voor de promotie van innovatieve projecten die een positieve impact hebben op het milieu en de samenleving.”

Over de looptijd van het contract tussen Real Madrid en BMW werd geen informatie verstrekt. Ook over de financiële details van het samenwerkingsakkoord werden geen uitspraken gedaan. De Duitse autoconstructeur heeft eerder ook een sponsorakkoord gesloten met de Italiaanse voetbalclub AC Milan.

In eigen land onderhandelde BMW met FC Bayern München om over drie jaar Audi als sponsor op te volgen. Uiteindelijke besliste Audi echter om alvast tot het einde van dit decennium met Bayern München te blijven samenwerken. Audi heeft ook een belang van 8 procent in de Duitse club.

Halve eeuw

“Real Madrid is niet alleen een van de meest toonaangevende sportinstellingen van de wereld, maar is tevens een organisatie die voortdurend in ontwikkeling is en op het gebied van talent, kwaliteit en leiderschap naar uitmuntendheid in al haar activiteiten streeft”, benadrukt Manuel Terroba.

“De club toont tevens een sterke toewijding tegenover duurzaamheid, solidariteit en diversiteit en geeft blijk van een echte winnaarsmentaliteit. Dit maakt van Real Madrid de perfecte partner om een aantal uitdagingen voor de toekomst aan te gaan.”

“Beide instellingen zullen samenwerken om deze waarden en vooral een respect voor het leefmilieu te promoten”, geeft Terroba nog aan. “De samenwerking streeft naar een langdurige inzet voor duurzame mobiliteit.” De BMW Group herinnert eraan dat het dit jaar exact een halve eeuw is geleden dat de Duitse constructeur zijn eerste elektrische wagen lanceerde.

Binnen het nieuwe partnership willen de twee partijen ook een samenwerking rond een aantal specifieke initiatieven die een bijdrage kunnen leveren aan de duurzame ontwikkeling van het voetbalstadion Santiago Bernabéu, waar een aantal belangrijke verbouwingen zijn gepland.

Daarnaast wordt de Next Sustainability Trophy gelanceerd. Daar worden een aantal projecten op het gebied van innovatie en duurzaamheid beloond. Bedoeling daarbij is zichtbaarheid te geven aan initiatieven die het leefmilieu kunnen verbeteren.

(ns)

Meer
Auto