De Duitse autobouwer BMW was in de Verenigde Staten het voorbije jaar de grootste verkoper van luxewagens. De Duitse constructeur kon daarbij weliswaar zijn titel van het jaar voordien verlengen, maar zag zijn voorsprong tegenover zijn Amerikaanse rivaal Tesla wel inkrimpen. Dat blijkt uit een rapport van consulent Experian.
De onderzoekers stelden vast dat BMW vorig jaar in de Verenigde Staten 347.453 nieuwe wagens heeft verkocht. Tesla realiseerde tijdens diezelfde periode een verkoop van 342.412 auto’s. Dat is nog slechts een verschil van 5.041 eenheden.
Nieuwe fabriek
“Door de grote omzettoename die Tesla de voorbije maanden liet optekenen, leek het er sterk op dat BMW niet langer de grootste verkoper van luxewagens op de Amerikaanse markt zou blijven”, voeren analisten van Experian aan.
“Maar uiteindelijk slaagde de Duitse constructeur er toch in zijn kroon vast te houden. Tesla eindigde op een tweede plaats, waarbij de Amerikaanse groep rivalen Lexus en Mercedes-Benz achter zich liet.”
De analisten wijzen er echter op dat Tesla mogelijk dit jaar alsnog de koppositie op de Amerikaanse luxemarkt zal overnemen. “Tesla wil in de loop van dit jaar immers zijn nieuwe fabriek in de Texaanse stad Austin in gebruik nemen”, voert Experian aan. “Daardoor zal de Amerikaanse autobouwer de constructie van zijn populaire Model Y nog gevoelig kunnen opdrijven.”
Tesla liet op de Amerikaanse markt vorig jaar al een verkoopsgroei met 71 procent tegenover het jaar voordien optekenen. BMW kon over diezelfde periode nog een stijging met 24 procent melden.
“Deze cijfers suggereren dat Tesla dit jaar op de Amerikaanse markt BMW achter zich zou kunnen laten”, stellen de analisten. “Daarbij moet echter wel bekeken worden welke impact verdere tekorten aan halfgeleiders op de productie zouden kunnen hebben.”
Elon Musk, chief executive van Tesla, schat dat de internationale verkoop van het bedrijf dit jaar met minstens 50 procent zal stijgen, aangezien de nieuwe fabrieken in Berlijn en Austin de volgende maanden zullen kunnen worden opgestart.
Elektrisch
Het rapport benadrukte verder dat het Model Y van Tesla zich in de Verenigde Staten met 169.325 registraties het voorbije jaar tot best verkochte elektrische wagen bekroonde. Tesla eiste met het Model 3 ook de tweede plaats op. Dat type realiseerde een verkoop van 151.599 wagens.
De Ford Mustang Mach-E eindigde op de derde plaats met 25.695 registraties, gevolgd door de Chevrolet Bolt met 23.078 exemplaren.
Californië bleef met 169.995 nieuwe registraties ook vorig jaar het belangrijkste Amerikaanse centrum voor de verkoop van elektrische wagens. Tegenover het jaar voordien werd een stijging met 80 procent opgetekend.
In Texas werden 28.818 nieuwe elektrische wagens geregistreerd. Dat betekende echter wel een verdubbeling tegenover het jaar voordien.
(fjc)