De Amerikaanse autobouwer Tesla staat mogelijk voor een bijzonder uitdagend jaar. Het bedrijf kan immers op een sterke positie rekenen in China, de grootste markt voor elektrische voertuigen in de wereld, maar moet er tegelijkertijd met een toenemende concurrentie rekening houden. Dat zeggen analisten van het persbureau Bloomberg.
‘Ruim een jaar geleden ging Tesla in Shanghai met een Chinese productie van start,’ verduidelijkt Bloomberg. ‘Dat heeft de Amerikaanse onderneming ongetwijfeld geholpen zijn sterke positie op de Chinese markt uit te bouwen.’
‘Het bedrijf mag in China echter niet op zijn lauweren rusten. Terwijl Tesla geregeld recordverkopen liet optekenen, kon immers tegelijkertijd bij zijn Chinese rivalen een inhaalslag worden opgetekend. Die concurrentie zal volgend jaar wellicht nog sterker worden.’
Marktaandelen
‘Die concurrentie komt in de eerste plaats van de Chinese fabrikanten Nio, Xping en Li Auto,’ merkt Bloomberg op. ‘We hebben hier te maken met merken die een belangrijke steun genieten van grote online bedrijven of Chinese overheidsinstanties. Deze merken winnen snel een populariteit, waardoor ze marktaandeel van Tesla kunnen inpikken.’
Bill Russo, topman van consulent Automobility in Shanghai, wijst erop dat deze drie bedrijven sinds juni een gestage verkoopgroei hebben kunnen melden. Het is volgens Russo de vraag of het mogelijk is om concurrerend te blijven met deze bedrijven, die snel evolueren, over grote financiële reserves beschikken en aanzienlijke steun genieten.
‘De vraag of Tesla zijn voorsprong op de Chinese markt zal kunnen behouden, kan van aanzienlijk belang zijn voor de verdere vooruitzichten voor de totale omzetten en winsten van het Amerikaanse bedrijf,’ merkt Bloomberg op. ‘Na de Verenigde Staten is China voor Tesla de grootste markt in de hele wereld.’
‘Het bedrijf verkocht dit jaar in China meer dan 120.000 wagens. Tesla blijft bovendien het productieniveau van zijn fabriek in Shanghai verhogen. Dat heeft analisten ertoe aangezet te voorspellen dat China de volgende jaren een groter deel van de omzet en winsten van Tesla zal vertegenwoordigen. Het Model 3 van Tesla wordt in China ook met hogere winstmarges verkocht dan in de Verenigde Staten en Europa.’
Groei
‘China kan op korte termijn meer dan 40 procent van de totale omzet van Tesla vertegenwoordigen,’ meent Dan Ives, analist bij Wedbush Securities. ‘Het land heeft momenteel een aandeel van 20 procent in de totale verkopen van de Amerikaanse autobouwer. China zou de volgende twee jaar een sterke vraag naar wagens van Tesla kunnen tonen. De lokale productie in Shanghai betekent voor Tesla daarbij een aanzienlijk voordeel.’
Daarnaast wordt ook gewezen naar de mogelijke productie van het Model Y in de Chinese fabriek, die de verkopen van Tesla nog verder zou kunnen opdrijven. Bloomberg merkt tevens op dat Tesla zijn activiteiten ook naar kleinere Chinese steden uitbreidt, terwijl in Shanghai tevens een productie van laadstations zal worden opgestart. ‘China zal ook volgend jaar de wereldwijde groei van Tesla blijven dragen,’ benadrukt Sharon Li, analist bij het bureau JL Warren.
Volgens de sectororganisatie China Passenger Car Association (CPCA) zal Tesla volgend jaar in China 280.000 wagens kunnen verkopen. ‘Dat vertegenwoordigt een sterke groei, maar diezelfde cijfers tonen dat nog altijd 80 procent van de markt voor andere fabrikanten open blijft,’ voert Bloomberg aan.
‘De sectororganisatie raamt dat volgend jaar in China 1,7 miljoen nieuwe elektrische wagens zullen worden verkocht. Dit betekent dat merken zoals Nio, Xpeng en Li voor Tesla steeds meer een bedreiging zullen vormen. Gecombineerd benaderen deze drie bedrijven nu al de maandelijkse verkoopcijfers van Tesla. Ook andere Chinese merken, zoals SAIC-GM Wuling Automobile en Byd, genieten een toenemende belangstelling.’
Traditionele autobouwers
Maar Tesla en zijn Chinese rivalen worden ook met een gemeenschappelijke dreiging geconfronteerd. ‘Conventionele autofabrikanten – zoals Daimler of Volkswagen – schakelen immers eveneens snel op elektrische wagens over,’ waarschuwen de analisten.
‘Hoewel hun marktaandeel in China nog bijzonder klein blijft, hebben deze traditionele autobouwers het voordeel te kunnen terugvallen op uitgebreide netwerken van dealers en services. Tesla had ongetwijfeld het voordeel van een vroege aanwezigheid op de markt. Maar inmiddels heeft de consument meer opties ter beschikking.’
De Chinese regering wil dat de nationale autovloot tegen het midden van dit decennium voor minstens 20 procent uit elektrische wagens bestaat. Momenteel bedraagt dit aandeel ongeveer 5 procent.