Blokker tevreden met verlies van 144 miljoen: ‘Beter dan verwacht’

Mirage Retail Group, het moederbedrijf van de Nederlandse winkelketen Blokker, boekte over heel 2019 een verlies van 144 miljoen euro. Toch is de groep best tevreden, want in 2018 bedroeg het verlies 344 miljoen euro.

Ook de omzet daalde stevig, van 817 miljoen naar 544 miljoen euro. Dat kwam vooral door de verkoop van enkele ketens en het sluiten van verlieslatende winkels. In Nederland verkocht de groep Leen Bakker en Marskramer en ook de Belgische divisie van Blokker werd van de hand gedaan. Die werd ondertussen door de Nederlandse ondernemer Dirk Bron omgevormd tot de discountketen Mega World.

Mirage heeft nu alleen nog Blokker Nederland, Big Bazar, Intertoys en de Chinese winkelketen Miniso in handen.

Huurverlaging

CEO Michiel Witteveen is zeer te spreken over de cijfers. ‘Ik ben tevreden over het jaar 2019, waarin wij weliswaar een verlies hebben gemaakt, maar onze budgetten en doelstellingen voor het jaar hebben gehaald. Op een aantal gebieden hebben we het zelfs beter gedaan dan we hadden verwacht’, klinkt het. Hij voegt daar aan toe dat het bedrijf de eerste maanden van de coronacrisis goed is doorgekomen zonder overheidssteun.

Hij wil wel onderhandelen met vastgoedbedrijven over een eventuele huurverlaging, zegt hij aan de Nederlandse zakenkrant Het Financieele Dagblad. Hij denkt zelf aan zo’n 30 procent. ‘Er is gewoon te veel leegstand door corona en dat kan alleen opgelost worden met lagere huur’, vindt hij.

Hema

In hetzelfde interview geeft hij trouwens aan nog altijd op Hema te azen. Twee weken geleden deed hij een bod op de noodlijdende winkelketen. CEO Tjeerd Jegen was daar niet echt over te spreken. ‘Hema is geen auto die je eventjes op Marktplaats koopt’, klonk het toen.

Witteveen riposteert dat Jegen ‘niet de eigenaar is’. ‘Bij die eigenaar, of eigenaren moet ik zeggen, hebben wij een gedegen bod neergelegd, van tien pagina’s. Geen vodje’, besluit hij.

Lees ook: Too little, too late: hoe Blokker zichzelf de dieperik in reed

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.