Biometrie heeft consument nog niet kunnen overtuigen

Consumenten tonen zich terughoudend tegenover het gebruik van biometrie als identificatie. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Paysafe bij meer dan zesduizend consumenten in Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Canada, Duitsland, Oostenrijk en Bulgarije. De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat ruim 50 procent van de wereldwijde consumenten al minstens één keer van biometrie gebruik heeft gemaakt om een betaling uit te voeren.

Tegelijkertijd bleek echter dat 56 procent van de respondenten zich bekommerd toonde dat biometrie de kans op identiteitsfraude zou kunnen verhogen, waardoor de veiligheid van hun persoonlijke data in het gedrang zou kunnen komen.

Paswoorden

Slechts 37 procent van de respondenten is van mening dat biometrie een grotere veiligheid biedt dan de traditionele betaalmethodes. “De consument toont bij betaalmethodes een duidelijke voorkeur voor paswoorden boven biometrische alternatieven,” benadrukt Daniel Kornitzer, analist bij Paysafe.

“Het rapport toonde dat 81 procent van de consumenten paswoorden verkiest boven biometrie. Er blijkt bovendien ook een argwaan tegen platformen die niet met paswoorden werken. Er moest immers worden vastgesteld dat 66 procent van de consumenten zich zorgen zou maken over digitale betalingen waarbij geen paswoorden worden gevraagd.”

“Biometrie biedt de betalingsindustrie een unieke gelegenheid om fraudeproblemen efficiënter te bestrijden,” voert Kornitzer aan. “Het is echter niet verwonderlijk dat de consumenten aarzelen om voor de authenticatie bij betalingen op biometrie over te schakelen. Men mag immers niet vergeten dat wachtwoorden en pincodes gedurende meer dan twintig jaar de centrale pijler zijn geweest van de beveiliging van financiële gegevens.”

Educatie

“Bovendien maken nieuwsmedia geregeld gewag van fraude en hacking,” zegt Kornitzer nog. “Het publiek is zich dan ook bewust van de risico’s die mogelijk met de adoptie van nieuwe diensten zijn gemoeid. Om deze argwaan te overwinnen, is een efficiënte educatie van de consument noodzakelijk.”

“Consumenten moeten zich bewust zijn van de voordelen van de technologie om een acceptatie te garanderen. De wereld is vele jaren door paswoorden gestuurd. Het is niet altijd gemakkelijk om consumenten aan te zetten van vertrouwde technologieën afscheid te nemen.”

Verder bleek dat 45 procent van de ondervraagden niet wil dat bedrijven toegang zouden krijgen tot hun biometrische gegevens. Tevens zei 35 procent onvoldoende op de hoogte te zijn van biometrie om de technologie met een veilig gevoel te kunnen gebruiken.

Anderzijds erkent 61 procent dat biometrie een snelle en efficiënte betaaloptie is. De meest populaire toepassing van de biometrie-oplossingen zijn vingerafdrukken (38 procent), gevolgd door gezichtsherkenning (17 procent) en spraaktechnologie (11 procent).