We zitten momenteel midden in een economische crisis en onze koopkracht is in vrije val. Hierdoor veranderen onze consumptiepatronen; biologische producten betalen daarvoor de prijs.
Biologisch eten is niet langer populair, en dat ligt niet alleen aan de prijs

Waarom is dit belangrijk?
We weten dat biologisch eten ethischer is en beter voor de planeet en de gezondheid. Maar het is niet per se beter voor de portemonnee. Midden in de economische crisis kiezen consumenten steeds vaker voor witte producten en laten ze biologische goederen links liggen.In het nieuws: Uit een studie van de Fédération Nationale de l’Agriculture Biologique (Fnab) blijkt dat de Fransen steeds minder biologisch voedsel consumeren. De inflatie heeft er veel mee te maken, maar het is niet de enige aanleiding.
- In 2014 bedroeg de consumptie van biologische producten 2,1 procent. In 6 jaar tijd is de nuttiging van dergelijke waren gestegen tot 5,1 procent. Maar sinds 2020 daalt het verbruik. Dit jaar is het zelfs teruggevallen tot onder de 5 procent. Deze twee jaren van achteruitgang vertegenwoordigen een verlies van meer dan een miljard euro, volgens het instituut IRI, dat de prijswijzigingen op levensmiddelen en klein huishoudelijke artikelen bijhoudt.
- Tussen januari en september 2022 zijn de aankopen van biologische producten in Frankrijk met 6,3 procent gezakt, aldus de Fnab. Deze afname is vooral uitgesproken in zuiver biologische winkels, met een daling van 16 procent volgens consumptiedatabedrijf NielsenIQ. De verkoop van biologische producten in supermarkten is met 5,3 procent gedaald, aldus de Fnab-studie.
- De belangrijkste factor in deze daling van de biologische consumptie is natuurlijk de inflatie. Een biologisch product blijft gemiddeld 30 procent duurder dan zijn industriële versie. In een context waarin de koopkracht onder druk staat, wenden consumenten zich tot meer betaalbare producten.
- Inflatie is echter niet de enige reden. Frank Rosenthal, specialist in consumentenmarketing, legt uit op BFM Business: “Het feit dat een product biologisch is, betekent niet dat het lekker is, er kunnen conventionele producten zijn die bijvoorbeeld meer smaak hebben. De biologische specialisten zeggen dat het gaat om de echte smaak van de producten, maar als de ‘echte smaak’ weinig smaak heeft, is de consument niet tevreden.”
In België: De situatie is hier niet veel beter. Ook in het land der Belgen is de consumptie van biologische producten in dalende lijn.
- De resultaten zijn alarmerend: 82 procent van de door de organisatie Biowallonnie onderzochte winkels hebben hun omzet zien dalen als we de omzet van de eerste helft van 2021 vergelijken met die van de eerste helft van 2022.
- “Wetende dat de enquête dateert van juli, dus van voor het begin van de huidige energiecrisis, kunnen we ervan uitgaan dat de situatie voor sommige bedrijven nog verder is verslechterd”, verklaart de vertegenwoordiger van Biowallonie tegenover Le Sillon Belge.
- De redenen? Volgens de ondervraagde winkeliers zijn de economische crisis en de daling van de koopkracht de belangrijkste. Ook de toename van het aantal biologische winkels, de stijging van de brandstofprijzen en de energiecrisis spelen een rol.
(lb)