In de Spaanse stad Bilbao worden de stadsbussen in de toekomst aangedreven door de overtollige elektriciteit die door het lokale metrostelsel wordt geleverd. Dat heeft het stadsbestuur van Bilbao aangekondigd. Het initiatief moet de stad helpen om om de ecologische voetafdruk van het lokale openbare vervoer verder te verkleinen.
Het stadsbestuur van Bilbao heeft voor de realisatie van het plan een samenwerkingsakkoord gesloten met het busbedrijf Alsa en de vereniging Medusa, een conglomeraat van verschillende energieleveranciers.
Smart charging
Het project doet beroep op het concept van van smart charging, waarbij een infrastructuur wordt ontvouwd om de ongebruikte elektriciteit van het plaatselijke metronet naar het oplaaddepot van de stadsbussen wordt overgebracht.
“Smart charging maakt het mogelijk om de aangevoerde energie maximaal te benutten en kan onder meer worden toegepast bij spoorwegnetwerken, industriële complexen, grote fabrieken of haveninstallaties”, verduidelijken woordvoerders van het het project.
“Grote verbruikers moeten immers contractueel een massaal vermogen aanvoeren om hun werkzaamheden mogelijk te maken, maar die elektriciteit wordt niet de hele dag door volledig benut. De overschotten kunnen dan ook naar andere activiteiten worden gekanaliseerd.”
Leveringszekerheid
“Deze aanpak heeft onder meer het voordeel dat van de bestaande elektrische infrastructuur gebruikt kan worden en er geen noodzaak is om nieuwe toegangspunten of distributieplatformen voor het netwerk te voorzien”, wordt nog aangevoerd.
“Daarnaast biedt deze oplossing tevens de mogelijkheid om met concurrerende tarieven te werken, terwijl tegelijkertijd aan de afnemer een hoge leveringszekerheid kan worden geboden.”
Medusa wijst erop dat het ontwikkelde project de mogelijkheid biedt om de krachtige infrastructuur van Metro Bilbao te gebruiken voor een aanvullende dienst op Bilbobus. “Deze oplossing minimaliseert investeringen in nieuwe elektrische aansluitingen en optimaliseert het gebruik van gecontracteerde elektriciteit”, luidt het.
“Hierdoor kan de busvloot worden opgeladen zonder de efficiëntie van de spoorwegdienst te beïnvloeden. De elektrische voeding van de treinen krijgt immers altijd voorrang op de stroomvoorziening van de bussen. Tijdens de nacht, wanneer er geen metrodienst is, zullen de bussen intensiever worden opgeladen om het systeem te optimaliseren.”
Het stadsbestuur van Bilbao heeft aangekondigd de mogelijkheid te onderzoeken om de technologie naar andere steden uit te voeren.