Tijdens de maand september haalden elektrische en hybride modellen gezamenlijk een aandeel van 17 procent in de totale Belgische autoverkoop. Daarmee tonen de Belgische autobestuurders een snel groeiende interesse in duurzame oplossingen. Dat heeft de nieuwssite VRT NWS gemeld, gebaseerd op cijfers van de Belgische autofederatie Febiac.
Uit de cijfers van Febiac blijkt dat hybride modellen in september dit jaar een aandeel van 12 procent hadden in de totale Belgische autoverkoop. In februari van dit jaar was er nog een aandeel van 9 procent opgetekend.
Het aandeel van de volledig elektrisch aandrijving in de totale verkopen bedroeg in september 5 procent. Febiac wijst er daarbij op dat de populariteit van de zuiver elektrische mobiliteit nog altijd beperkt blijft, maar wel een snellere groei laat optekenen dan de hybride modellen.
Benzine
Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat het merendeel van de Belgische autobestuurders nog altijd voor een wagen op traditionele brandstoffen kiest. Febiac noteerde immers dat 35 procent van de nieuwe wagens met een benzinemotor zijn uitgerust. Dieselmotoren hadden in de verkoop nog een aandeel van 35 procent.
Het aandeel van de hybride auto’s in het totale Belgische wagenpark blijft momenteel trouwens ook nog altijd beperkt tot 2 procent. Het aandeel van de zuiver elektrische wagens stijgt zelfs niet boven de grens van 0,3 procent uit.
Op Europees niveau hadden hybride en elektrische wagens volgens analist Jato Dynamics in de verkoop tijdens de maand september een aandeel van 25 procent. Daarmee scoorde de duurzame modellen beter dan dieselmotoren, die in de verkoop slechts een aandeel van 24,8 procent hadden.
Steunmaatregelen
Febiac wijst er echter op dat er bij die cijfers een aantal belangrijke kanttekeningen moeten worden gemaakt. Jato Dynamics hanteert bij de registratie van hybride wagens volgens de federatie immers een ruimere omschrijving.
Ook zogenaamde milde hybrides, die alleen elektrisch opstarten en vervolgens op de traditionele benzinemotor beroep doen, worden in de berekening van Jato Dynamics meegenomen.
Het verschil tussen de Belgische en Europese cijfers kan volgens Febiac verder nog gedeeltelijk worden verklaard door de fiscale steunmaatregelen die in een aantal landen zijn genomen om de aankoop van milieuvriendelijke wagens te stimuleren.