Bijna alle Belgische Thomas Cook-reizigers zijn terugbetaald

Meer dan 40.000 reizigers die getroffen werden door het faillissement van touroperator Thomas Cook zijn terugbetaald. ‘Ongeveer 94 procent van de schadeclaims is verwerkt’, zegt het Garantiefonds Reizen vrijdag.

Het Garantiefonds Reizen is een verzekeraar die door de reissector zelf werd opgericht en gefinancierd. De instantie had altijd vooropgesteld om tegen eind mei 90 procent van de terugbetalingsdossiers afgewerkt te hebben. ‘Doel bereikt’, klinkt het. Het fonds kwam tot nu toe voor bijna 24 miljoen euro tussenbeide. De eerste terugbetalingen vonden eind november plaats.

Het claimcenter dat op het hoogtepunt vijftien medewerkers nodig had, wordt nu gesloten. Drie mensen blijven nog tijdelijk in dienst van het Garantiefonds Reizen om de resterende dossiers af te werken. ‘Het betreft onder meer duizend claims waarvan de afwikkeling om diverse redenen moeizamer verloopt’, zegt directeur Mark De Vriendt. Bijvoorbeeld omdat er documenten ontbreken of gegevens verkeerd zijn.

Het Thomas Cook-dossier is veruit het grootste schadedossier in de geschiedenis van het fonds, dat in 1995 werd opgericht. Tot aan het faillissement van Thomas Cook had het honderd falingen behandeld, goed voor in totaal 22.000 dossiers en een uitbetaald bedrag van 11 miljoen euro. ‘De bedragen van de voorbije 23 jaar verzinken hierbij in het niets’, zei de directeur van het Garantiefonds Reizen daar eerder over.

Lees ook: 2010 – 2019: het decennium waarin Airbnb en Booking.com de reiswereld veranderden

Meer