“Bidens kolossale pakket klimaatsubsidies kan Europa recht in de armen van China drijven”

Europeanen vrezen hun bevoorrechte handelsrelatie met de Amerikanen te verliezen, die van plan zijn hun economie te vergroenen aan de hand van protectionistische maatregelen. Maar als de ‘Star-Spangled Banner’ zijn glans verliest, zouden de vijf sterren van China daar wel eens van kunnen profiteren.

Waarom is dit belangrijk?

President Joe Biden heeft zijn grootse plannen om de VS weer groener te maken niet opgegeven: hij heeft honderden miljarden op tafel gelegd in de ‘Inflation Reduction Act’ (IRA), die in augustus werd aangenomen en voorziet in enorme investeringen in de energietransitie, met veel subsidies. Maar alleen voor bedrijven die op Amerikaanse bodem produceren.

In het nieuws: Volgens EU-handelscommissaris Valdis Dombrovskis lopen de Amerikanen met hun klimaatwet het risico hun Europese handelspartners te vervreemden, zo meldt de Financial Times. Zo kunnen voor Europa andere, door Washington bekritiseerde handelspartnerschappen ineens lucratiever en minder restrictief lijken.

  • De Letse commissaris nam twee punten in de subsidieregeling van 369 miljard dollar als voorbeeld die onverwachte en nogal schadelijke gevolgen zouden kunnen hebben voor de banden tussen de EU en de VS.
  • De Amerikaanse wetgeving vereist dat elektrische auto’s (behalve bedrijfsvoertuigen) in Noord-Amerika worden geassembleerd om in aanmerking te komen voor een belastingkrediet van 7.500 dollar – tot grote ergernis van autofabrikanten in Europa, Zuid-Korea en elders.
  • De VS overwegen ook te eisen dat onderdelen voor elektrische batterijen uit de VS of van hun handelspartners afkomstig zijn, maar hebben geen duidelijke definitie van dat laatste gegeven.
  • Als de EU dit soort voordeel niet heeft bij de uitvoer van haar auto’s en batterijen naar de VS, dan zou China wel eens betere deals kunnen aanbieden, vreest Dombrovskis.
  • Het staatsbezoek van de Franse president Macron aan de VS deze maand was ogenschijnlijk bedoeld om de protectionistische switch van de Amerikanen te beïnvloeden. De Amerikanen antwoordden dat de EU haar eigen subsidiesysteem moet opzetten.

“We moeten oppassen voor een soort subsidiewedloop die duur en inefficiënt zou kunnen zijn. Het is dus duidelijk dat subsidies een deel van het antwoord zullen zijn. Maar we moeten ze wel goed kalibreren.”

Valdis Dombrovskis

“Belangrijke eerste stap”

Maar: De EU-commissaris uitte zijn bezorgdheid eerder deze week, voordat de Amerikaanse regering donderdag enkele verduidelijkingen in het IRA-kader aanbracht die meer in overeenstemming waren met het Europese standpunt.

  • Zo zouden in het kader van de IRA intussen ook bedrijven uit de EU kunnen profiteren van fiscale voordelen voor groene bedrijfsvoertuigen. De Europese Commissie was opgelucht en had het over “constructieve betrokkenheid”. Brussel benadrukte echter dat het bezorgd blijft over discriminerende bepalingen voor andere schone voertuigen.

“Wij verwelkomen deze belangrijke eerste stap, die het resultaat is van onze succesvolle besprekingen met de VS. EU-bedrijven moeten nu kunnen profiteren van Amerikaanse belastingkredieten voor schone bedrijfsvoertuigen. Wij zullen de besprekingen in onze gezamenlijke werkgroep echter voortzetten over andere aspecten van de IRA waarover wij ons grote zorgen maken.”

Valdis Dombrovskis

(lb/fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.