Beyond Meat begint ook in China met de productie van vleesvervangers

Het Amerikaanse bedrijf Beyond Meat, producent van vleesvervangers, heeft een akkoord gesloten om in de buurt van de Chinese metropool Shanghai een nieuwe fabriek te bouwen. Dat heeft het Amerikaanse concern aangekondigd. Met die stap hoopt Beyond Meat zijn aanwezigheid op de Chinese markt snel te kunnen uitbreiden.

China kan voor de verkoop van vleesvervangers immers een gigantische afzetmarkt worden.

Groeimarkt

Beyond Meat heeft voor de opstart van zijn Chinese productie een akkoord gesloten met de Jiaxing Economic and Technological Development Zone. Gehoopt wordt al over enkele maanden met een proefproductie van start te kunnen gaan. Begin volgend jaar zou de fabriek, gelegen op ruim 100 kilometer van Shanghai, met zijn leveringen moeten kunnen beginnen.

Beyond Meat beschouwt Azië als een belangrijke groeiregio. Op de Aziatische markt hebben vleesvervangers immers nog niet dezelfde populariteit bereikt als in de Verenigd Staten en een aantal Europese regio’s.

De Chinese vestiging van Beyond Meat zal twee fabrieken omvatten. ‘Een van die bedrijven zal de grootste productiesite voor vleesvervangers ter wereld worden,’ zegt Ethan Brown, oprichter en topman van Beyond Meat. ‘Beyond Meat is de eerste multinationale specialist in de productie van plantaardige vleesvervangers die in China een eigen grote productiefaciliteit opzet.’

Het Chinese vasteland is voor vleesvervangers potentieel een bijzonder lucratieve markt. Met 1,4 miljard inwoners vertegenwoordigt het land immers momenteel ongeveer een kwart van de wereldwijd vleesconsumptie. 

Voor de producenten van vleesvervangers is de uitbreiding naar nieuwe markten bijzonder interessant geworden. In de Verenigde Staten is de verkoop aan de restaurantsector onder invloed van de coronapandemie immers sterk teruggevallen.

Bovendien kan de verkoop van vleesvervangers in China profiteren van de uitbraak van de varkenspest die het Aziatische land heeft getroffen. Daardoor zijn de lokale prijzen van varkensvlees sterk opgelopen en tonen Chinese consumenten een grotere interesse in alternatieven.

Starbucks

De regio geniet bij de fabrikanten van vleesvervangers dan ook een toenemende interesse. In april van dit jaar kondigde ook Starbucks al aan in zijn Chinese filialen voeding en drank op basis van planten te zullen presenteren. De producten voor dat aanbod worden onder meer ook door Beyond Meat geleverd.

De Chinese vestiging vertegenwoordigt de tweede grote uitbreiding die Beyond Meat dit jaar kan melden. In juni opende het Amerikaanse bedrijf ook al in Nederland met zijn lokale partner Zandbergen een fabriek voor de productie van vleesvervangers.

Meer