Behoort betalen met de betaalkaart binnenkort tot het verleden? “Biometrische betaaloplossingen zijn aan een opmars bezig”

Het aantal betaaloplossingen neemt zienderogen toe. Zo is het vandaag bijvoorbeeld al mogelijk om met je smartphone en vingerafdruk te betalen. Een decennium geleden was dat nog pure fictie. Volgens Rustin I. Carpenter, topman bij het adviesbureau Cognizant, is het slechts een kwestie van tijd vooraleer biometrische betaalopties het nieuwe normaal zijn.

Waarom is dit belangrijk?

Door de coronacrisis is de manier waarop wij betalen drastisch veranderd. Zo grijpen we minder vaak naar cash geld en doen we vaker een beroep op contactloos betalen of onze smartphone.

Evolutie: Contactloze betaaloplossingen kwamen door de coronacrisis in een stroomversnelling terecht. Ook na de pandemie blijft de populariteit van die betaaloptie toenemen.

  • Uit recente cijfers van Bancontact Payconiq Company blijkt dat we in 2022 zo’n 36 keer meer contactloos hebben betaald dan vijf jaar geleden. In 2018 stond de teller op 31 miljoen contactloze betalingen, terwijl dat cijfer vorig jaar was opgelopen tot 1,1 miljard.
  • We grijpen ook almaar vaker naar onze smartphone om te betalen. In 2022 vonden er ruim 275 miljoen mobiele betalingen plaats, ten opzichte van bijna 34 miljoen in 2018. Dat is acht keer meer in vijf jaar tijd.

Evolutie op de betaalmarkt

De details: Carpenter merkt op dat de betaalmarkt nog drastisch zal wijzigen. Er wordt daarbij voornamelijk in de richting van biometrische betaaloplossingen gekeken. Het onderzoeksbureau KBV Research verwacht dat de waarde van de biometrische technologiemarkt tegen 2026 zal uitkomen op zo’n slordige 18,6 miljard dollar.

  • “Nieuwe betaalmogelijkheden zullen wereldwijd leiden tot enorme economische verschuivingen. Dit kan enerzijds leiden tot versnelde kansen voor de sector, maar kan anderzijds ook zorgen voor onstabiliteit”, aldus de topman van Cognizant.

Uitdagingen: Biometrische betaalopties komen wel met enkele uitdagingen.

  • Zo zijn er de bezorgdheden met betrekking tot de privacy en beveiliging. Het onderzoeksbedrijf erkent dat die niet snel zullen verdwijnen. “De huidige geopolitieke, economische en sociale omgeving zorgt ervoor dat het noodzakelijk blijft om te blijven investeren in fraudebestrijding en cyberbeveiliging”, aldus Carpenter. “Het is de enige manier om het vertrouwen bij consumenten te winnen en dat deze manier van betalen terrein blijft winnen.”

(as)

Meer