“Maaltijdcheques beschermen de koopkracht van de Belg en stimuleren lokale handel”

Er gaan almaar meer stemmen op om de maaltijdcheques te verhogen. De liberale vakbond ACLVB riep onlangs nog op om het bedrag op te trekken van 8 naar 10 euro. Ook de Vouchers Issuers Association (VIA), de vereniging van uitgevers van maaltijd-, consumptie- en ecocheques, is daar een voorstander van. “Het motiveert de Belg om in eigen land te winkelen”, klinkt het.

In het nieuws: De VIA onderzocht voor welke producten de Belgen buitenlandse winkels bezoeken.

  • Van de landgenoten die maaltijdcheques krijgen, zegt 16 procent dat ze hun boodschappen voor voedsel in het buitenland doen. Daarmee staan voedingsmiddelen op de eerste plaats van de top 10 uitgaven die we doen in een buitenlandse winkel.
    • “Het is geen verrassing dat voedseluitgaven bovenaan de lijst staan. Het is een categorie waar werknemers niet op willen bezuinigen”, merkt Sven Marinus, voorzitter van de VIA, op.
    • Kleding (15%) en verzorgingsproducten (13%) vervolledigen de top 3.
  • Veel Belgen moeten overigens niet veel moeite doen om een buitenlandse winkel te bezoeken. Uit cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel blijkt namelijk dat 56 procent van de Belgen binnen een straal van 25 kilometer van een nationale grens woont.
    • “De grensoverschrijdende uitgaven zijn vooral merkbaar bij mensen tussen 35 en 54 jaar oud en in de provincies Henegouwen en Luxemburg, die dicht bij Frankrijk en het Groothertogdom liggen, waar voedselprijzen lager zijn”, voegt Marinus eraan toe.

“Maaltijdcheques kunnen binnenlandse aankopen stimuleren”

Zoom in: Volgens de VIA kunnen maaltijdcheques de Belgen motiveren om vaker in eigen land te winkelen. De vereniging herhaalt daarom de oproep om het bedrag op de maaltijdcheques te verhogen tot 12 euro.

  • De organisatie voegt eraan toe dat de overheid de gezinnen zo kan helpen om hun koopkracht te vergroten. 60 procent vertrouwt op dat extralegaal voordeel om hun voedselbudget veilig te stellen.
  • “Het beschermende effect van maaltijdcheques op consumenten is ook merkbaar bij handelaars”, gaat de voorzitter van de VIA verder. “Uitgaven in het buitenland hebben namelijk invloed op hun omzet, evenals op de lokale economie in het algemeen. In 2023 werd meer dan 750 miljoen euro uitgegeven in onze buurlanden, waarvan bijna twee derde alleen al in Frankrijk (cijfers van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie red.).”
    • Maaltijdcheques kunnen namelijk alleen maar in eigen land gebruikt worden, waardoor ze een barrière tegen grensoverschrijdende voedselhandel vormen. “Ze helpen dus om de koopkracht in België te behouden en stimuleren de lokale handel”, klinkt het.

Opgemerkt: De VIA is niet de enige vereniging die pleit voor een verhoging van de maaltijdcheques. ACLVB hield daar onlangs ook een pleidooi voor. De liberale vakbond wil het bedrag optrekken tot 10 euro.

  • Gert Truyens, voorzitter van de ACLVB, merkte in april tegenover HLN.be op dat sinds de laatste verhoging van de maaltijdcheques in 2016 de prijzen voor voeding en niet-alcoholische dranken met maar liefst 37,85 procent zijn gestegen.
  • Concreet stelt de liberale vakbond voor om de werkgeversbijdrage – die zowel op sociaal vlak, maar ook fiscaal is vrijgesteld – met 2 euro te verhogen. Vandaag betaalt de werkgever maximaal 6,91 euro en de werknemer minimaal 1,09 euro.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.