Wie een kredietkaart bezit, wil regelmatig eens checken wat het beschikbare saldo is. Aan elke kaart is immers een bepaald bestedingslimiet verbonden die niet overschreden kan worden. Door regelmatig uw resterende saldo te controleren, kunt u vermijden dat u voor een onaangename verrassing komt te staan als u uw kredietkaart gebruikt. Het is mogelijk om het beschikbare saldo op de prepaidkaarten en de gewone kaarten te controleren. Maar hoe doet u dit?
Hoe checkt u het beschikbare saldo?
Er zijn uiteenlopende manieren waarop u het resterende saldo kunt raadplegen. Om te beginnen kunt u een bezoekje brengen aan het portaal van de bank waar u een kredietkaart (Visa of Mastercard) heeft afgesloten. U kunt dit zowel via pc-banking als via de mobiele applicatie doen.
U kunt ook langsgaan bij uw bank en de informatie opvragen aan één van de automaten. Bij sommige banken krijgt u nog een maandelijks overzicht opgestuurd via de post. Al stappen meer en meer banken daar van af. Banken die zo’n dienstverlening aanbieden vragen daar meestal een bijdrage voor.
Wie een kaart van American Express heeft, kan de benodigde informatie opvragen via het portaal van de bank. De bank heeft ook een applicatie voor de gebruikers in de Benelux.
Wat beïnvloedt het beschikbare saldo?
Het beschikbare saldo op uw kredietkaart is afhankelijk van uiteenlopende factoren:
- Plafondbedrag: dit bedrag is afhankelijk van het type kaart en uw financiële situatie. De banken zijn verplicht uw profiel op te stellen alvorens ze bepalen welke kredietlijn ze u geven.
- Kaarten zonder een kredietopening: bij dergelijke kaarten wordt het verschuldigde bedrag maandelijks overgeschreven waardoor u over het volledige bestedingslimiet kunt beschikken. Bij deze kaarten moet u geen rente betalen.
- Kaarten met een kredietopening: bij deze kaarten is het beschikbare saldo afhankelijk van hoeveel u reeds heeft terugbetaald van de gebruikte kredietlijn. Bij een gespreide terugbetaling moet u een rente betalen.
Het beschikbaar saldo kan veranderen wanneer u een betaling of geldopname doet, of op het moment dat u juist een openstaand krediet (geheel of gedeeltelijk) aflost. Het is soms mogelijk om het plafondbedrag op uw kredietkaart te verhogen. Voor het verhogen van de limiet heeft u wel de toestemming van de financiële instelling nodig. Een aanvraag voor een verhoging van uw kredietlimiet dient u schriftelijk te doen en zal onder andere onderhevig zijn aan een toetsing van uw inkomen en uw kredietwaardigheid. De banken zijn verplicht de Centrale voor kredieten aan particulieren te raadplegen.
Surplus op uw kredietkaart
In sommige gevallen staat er een bedrag op uw kredietkaart dat hoger is dan de kredietkaartlimiet. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer u een terugbetaling krijgt. Denk bijvoorbeeld aan een webwinkel die een aankoopbedrag terugstort omdat een geleverd product beschadigd was.
U heeft dan twee keuzes. U kunt het positieve saldo gewoon opgebruiken bij u volgende aankoop of u kunt aan de banken vragen om het overtollige saldo terug te storten op uw bankrekening. Afhankelijk van de bank kunt u dit telefonisch, in het kantoor of via de applicatie doen. Doorgaans duurt het maximaal tien dagen alvorens dat bedrag op uw zichtrekening staat.
Lees ook: