Bentley haalt ultimatum dat door eigenaar VW Group was gesteld

De Britse autofabrikant Bentley heeft het voorbije jaar 14.659 wagens verkocht. Dat betekende een stijging met 31 procent tegenover het jaar voordien. Dat heeft Bentley, een luxemerk van de Volkswagen Group, gemeld. De Britse constructeur benadrukte daarbij dat een sterke vraag in China en Noord-Amerika geholpen hebben om een nieuw verkooprecord te realiseren.

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar was het SUV-type Bentayga met een afzet van 5.855 exemplaren het best verkochte model van het merk.

China en Verenigde Staten

De markten in China en Noord-Amerika konden, dankzij een sterke vraag, een aanzienlijk hogere omzet boeken dan het jaar voordien. Die twee regio’s vertegenwoordigden gezamenlijk bijna 60 procent van de totale omzet van Bentley.

De Amerikaanse regio, inclusief de Verenigde Staten, was het voorbije jaar voor Bentley de belangrijkste markt van de wereld. De verkoop liep er met 39 procent op tot 4.212 wagens. In China kon een groei met 40 procent tot 4.033 exemplaren – gedreven door een sterke vraag naar de modellen Bentayga en Flying Spur – worden opgetekend.

Europa – het Verenigd Koninkrijk uitgezonderd – volgde met een verkoop van 2.520 eenheden op de derde plaats. De Europese afzet kon daarmee een stijging met 15 procent melden tegenover het jaar voordien.

“Bentley is erin geslaagd om het voorbije jaar een sterke tegenwind het hoofd te bieden en heeft een belangrijke doorbraak in zijn verkoopprestaties kunnen realiseren”, betoogde Adrian Hallmark, topman van Bentley, in een commentaar op de resultaten.

Hogere marges

De sterke jaarlijkse prestaties van Bentley zijn daarbij een voorbeeld van de strategie die autoconstructeurs hanteren om merken en modellen met hogere winstmarges voorrang te geven om de impact van het wereldwijde chiptekort te kunnen verzachten.

Ook de Volkswagen Group zag zich door het tekort aan halfgeleiders genoodzaakt om de productie van zijn bestseller, de VW Golf, in zijn fabriek in Wolfsburg te verminderen. Merken met hogere winstmarges, zoals Bentley en Porsche, bleven daarentegen grotendeels onaangetast.

Bentley zal naar verwachting over het voorbije jaar een recordwinst kunnen melden. Over de eerste zes maanden van vorig jaar kon al een positief resultaat van 178 miljoen euro worden gemeld. Met die ommekeer is Bentley erin gelukt een antwoord te bieden op het ultimatum van de grote aandeelhouders van de VW Group, die immers hadden geëist dat het merk binnen een periode van twee jaar winstgevend zou worden.

“Het succes van Bentley is in belangrijke mate te danken aan de introductie van een nieuwe reeks modellen en afgeleiden”, stippen analisten aan. “Het merk is er bij de lancering van plug-inhybrides onder meer in geslaagd rivalen zoals Aston Martin en Rolls-Royce voorbij te steken.”

Bij de Bentayga vertegenwoordigde het hybride model vorig jaar een vijfde van de totale verkoop. Bentley verwacht ook een sterke vraag naar de plug-inhybride versie van de Flying Spur, die binnenkort zal worden gelanceerd.

Na de Bentayga was de Continental GT het voorbije jaar met een verkoop van 4.795 exemplaren bij Bentley het meest populaire model, gevolgd door de Flying Spur met 3.935 exemplaren.

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.