‘Benidorm Generation’: hoe het Spaanse toerisme de zomersuccessen wil herhalen in het komende winterseizoen

Net als in Griekenland maakt de toeristische sector in Spanje een forse comeback na de twee ellendige coronajaren. De uitdijende koopkrachtcrisis bezorgt de hotels en restaurants echter meteen nieuwe kopzorgen.

De grote cruiseschepen meren weer aan, de chartervluchten zitten goed vol en de bezettingsgraad van de hotels deed in de afgelopen maanden weer denken aan pre-coronatijden. Minister van Toerisme Maroto Reyes verklaarde eerder deze week op een conferentie erg tevreden te zijn over de terugkeer van de internationale toeristen.

Spanje kon in de belangrijke maand juli 9,1 miljoen internationale toeristen aantrekken, wat neerkomt op 92 procent van het niveau in het pre-coronajaar 2019, zo blijkt uit de overheidsstatistieken die ING-econoom Wouter Thierie op een rij zette. De Canarische Eilanden en de regio Madrid zitten zelfs alweer aan 100 procent. Daarmee worden de optimistische geluiden van enkele maanden geleden bevestigd.

De coronaklap is dus vrijwel verwerkt. Het Zuid-Europese land, waar het toerisme een belangrijke motor is, komt wel van ver: in januari zat de instroom aan buitenlandse toeristen nog maar op 59 procent van het normale niveau.

bron: ING

Binnenlandse toeristen

Wat de sector nog een extra boost gaf, was dat ook veel Spanjaarden zin hadden in een vakantie in eigen land. Daardoor kwamen de totale hotelboekingen in juli zelfs hoger uit dan het pre-coronaniveau. De groei aan binnenlandse gasten overcompenseerde dus het nog wat lagere aantal internationale bezoekers. Ongeveer de helft van de hotelovernachtingen komt uit eigen land.

Die lokale turbo dreigt nu wel weer weg te vallen voor de Spaanse toerismesector, waarschuwt Thierie. De Spaanse inflatie is met circa 10 procent momenteel even hoog als de Belgische en de vertrouwensbarometers ogen nog somberder dan elders in Europa.

De grote economische onzekerheid kan de Spaanse gezinnen twee keer doen nadenken over een vakantietrip in de komende maanden, beseft ook minister Reyes. De factor “vertrouwen” wordt dan ook cruciaal, verklaarde ze.

“De economische tegenwind zal het binnenlandse toerisme de komende maanden hinderen”, voorspelt Thierie. “In juli daalde het Spaanse consumentenvertrouwen tot onder het dieptepunt van COVID-19, waaruit blijkt dat de Spanjaarden zich steeds meer zorgen maken over de hoge inflatie. Hoewel het in augustus licht verbeterde, blijft het nog steeds historisch laag.”

50-plussers

Van een terugkeer naar de massale coronasluitingen van de horeca zal in elk geval geen sprake meer zijn, verzekert Hosbec, de toerismekoepel van de Comunidad Valenciana (onder meer Valencia, Benidorm en Alicante).

“Zowat 80 procent van de hotelfaciliteiten en 100 procent van de campings en toeristische appartementen blijven open in het komende winterseizoen”, is de lokale beroepsfederatie strijdvaardig. “In heel Spanje zullen alleen de Canarische Eilanden een toeristisch potentieel hebben met deze kenmerken voor de hele nationale en internationale markt, in een van de moeilijkste winters als gevolg van de energie- en inflatiecrisis.”

De marketeers van Hosbec gaan zich vooral richten op een bepaalde doelgroep: 50-plussers. Het winterseizoen is sowieso de periode voor het “seniorentoerisme” in Spanje. Met de internationale promotiecampagne Benidorm Generation, die de komende maanden ook in de Benelux en in Spanje zelf zal lopen, willen ze daarbovenop de “dynamische vijftigers en zestigers” uit binnen- en buitenland aantrekken.

De verklaring is niet ver te zoeken: velen van die generatie hebben hun woning afbetaald, zijn op (vervroegd) pensioen en bezitten de twee elementen die de toeristische sector doen draaien: tijd én koopkracht.

Een campagnebeeld van ‘Benidorm Generation’ (Hosbec)

(jvdh)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20