Het is geen geheim dat de telecomtarieven in België tot de duurste van Europa behoren. Hoewel velen dit beamen, lijkt er nog geen oplossing in het verschiet te liggen.
Bij de start van het nieuwe schooljaar in 2021 schetst de consumentenvereniging Test Aankoop een somber beeld van ons vlakke land op het vlak van telecommunicatie: de in België gehanteerde prijzen behoren tot de duurste van Europa. Dit is niets nieuws; veel consumenten zijn al tot dezelfde conclusie gekomen. Maar een geheugensteuntje kan geen kwaad, vooral niet als het helpt om de zaken in beweging te krijgen. Helaas liggen er nog veel valkuilen in het verschiet.
Test Aankoop had een ontmoeting met verschillende spelers uit de sector, “waaronder de minister van Telecommunicatie Petra De Sutter, het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie, red.), de sectororganisatie Agoria en Citymesh-Cegeka, een bestaande speler op de B2B-markt met duidelijke ambities naar de consument toe”, om de telecomprijzen in België te bespreken. Allen waren het erover eens dat de tarieven te hoog waren voor de gebruiker. Helaas is tijdens de discussie geen enkele oplossing naar voren gekomen.
Lagere tarieven in onze buurlanden
De consumentenbond heeft gekeken naar de tarieven in onze buurlanden. Gemiddeld kost een internetabonnement in België ongeveer 30 procent meer dan in onze buurlanden. Dit verschil is nog duidelijker wanneer bundels worden vergeleken. Een abonnement met internet, televisie en vaste telefonie kost in België bijvoorbeeld gemiddeld 73 euro. Een soortgelijk abonnement kost 32 procent minder in Duitsland en tot 59 procent minder in Frankrijk.
Als je mobiele pakketten toevoegt, stijgen de kosten tot 98 euro voor 2 SIM-kaarten en tot 127 euro voor 4 SIM-kaarten. Frankrijk doet het veel beter met een gemiddeld abonnement van 54 euro, maar België is hier niet het duurst. Nederlandse exploitanten doen het slechter met een gemiddeld abonnement van 99 euro.
Beperkte concurrentie
Een van de redenen die voor deze situatie worden gegeven, is dat er in onze buurlanden meer telecom-exploitanten zijn. Dit maakt een prijzenoorlog mogelijk die gunstig is voor de consument. Om competitief te blijven, aarzelen de telecomoperatoren niet om hun prijzen te verlagen of langer durende promoties aan te bieden, tot groot genoegen van de consumenten.
De komst van een vierde mobiele netwerkoperator in België zou een verschil kunnen maken, ook al betekent dit een aanzienlijke toename van het energieverbruik en de stralingsdichtheid. Een oplossing die niet op de agenda lijkt te staan. De minister van Telecommunicatie is nogal vaag gebleven over dit onderwerp.
Een goede prijs-kwaliteitverhouding
De deelnemers aan het debat nuanceerden niettemin de conclusies van Test Aankoop en benadrukten dat de reden waarom de abonnementen zo hoog zijn, is dat onze koopkracht groter is dan die van andere Europese landen. Bovendien verklaart ook de kwaliteit van de diensten ten dele de in België toegepaste tarieven. Dat is in elk geval het argument van Agoria, gesteund door minister De Sutter.
Deze argumenten worden echter verre van unaniem onderschreven. Test Aankoop wijst erop dat in veel andere Europese landen de downloadvolumes veel hoger liggen dan in ons land en toch worden aangeboden tegen aantrekkelijkere prijzen. Eén ding is zeker: België heeft nog steeds een achterstand op het gebied van telecommunicatie; vooral een gebrek aan concurrentie speelt deze sector parten.
(lb)
Lees ook: