Belgische ondernemers zien toekomst zonniger in, maar niet alle sectoren zijn even optimistisch

Het ondernemersvertrouwen in België verbetert in februari voor de derde maand op rij. Ook elders in Europa zien bedrijfsleiders de toekomst met meer enthousiasme tegemoet.

Waarom is dit belangrijk?

Meer nog dan het consumentenvertrouwen, is het ondernemersvertrouwen een goede barometer voor de Belgische economie. En omdat onze economie erg exportgericht is, wordt het ook gezien als een indicator voor de hele eurozone.

Het nieuws: Na de hoopgevende cijfers over het sentiment bij de Belgische consumenten, zit ook het vertrouwen bij de ondernemers in de lift, zo blijkt uit de maandelijkse enquête van de Nationale Bank (NBB) bij circa 3.000 bedrijven in België.

Maar verschillen per sector: Terwijl het ondernemingsklimaat verbeterde in de industrie in de bouw, noteert de Nationale Bank een verslechtering in de dienstensector en, vooral, in de handel.

  • "De handel in auto's en, meer nog, die in textielar
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer