Het ziet er almaar meer naar uit dat de verkoop van nieuwe wagens in België dit jaar nog lager zal liggen dan in het crisisjaar 2020.
Dit zijn de cijfers:
- In de periode 2016-2019 bleef de Belgische verkoop van nieuwe wagens vrij stabiel hangen rond 540.000 à 550.000 inschrijvingen per jaar.
- In het coronajaar 2020 volgde dan een forse klap: een daling met 22 procent, tot 431.000 verkochte wagens.
- De autoverdelers hoopten dit jaar op gedeeltelijk herstel, maar dat komt niet uit. Integendeel: de verkopen boeren verder achteruit.
- Na drie kwartalen in 2021 staat de teller op 313.567 nieuw ingeschreven personenwagens, wat nog eens 6 procent minder is dan dezelfde periode in het beroerde jaar 2020.
- De vraag rijst of het niveau van vorig jaar, circa 431.000 wagens, misschien nog gehaald kan worden. Het beurshuis KBC Securities denkt alvast van niet en verlaagt zijn jaarraming voor 2021: van 460.000 naar slechts 410.000 auto’s, wat ruim 25 procent minder is dan in 2019.
- Dat zou betekenen dat de autoverkoop in zowel 2020 als 2021 ongeveer een kwart lager zal liggen dan in de jaren ervoor.
Volle bestelboekjes
De daling in 2020 was vooral te wijten aan de lockdowns die zowel de productie als distributie verstoorden en het algemene sombere sentiment, waardoor de consumenten de vinger op de knip hielden en bedrijven voorzichtig waren in hun bestellingen van nieuwe salariswagens.
Maar in 2021 is de aanhoudende schaarste aan computerchips de grote boosdoener, zegt autofederatie Febiac. De autoconstructeurs hebben hun productiedoelen drastisch moeten bijstellen. Bij Toyota ging het in september zelfs om een verlaging met 44 procent. “Het wereldwijde tekort aan halfgeleiders blijft de productie en levering van voertuigen ernstig hinderen”, zegt de autofederatie.
Het is dus geen probleem meer van te weinig kopers. Grote speler D’Ieteren had het recent zelfs over “een orderboek op recordniveau”. Alleen moeten de kopers soms maandenlang wachten op hun nieuwe bolide, en komen veel bestellingen daardoor vooralsnog niet in de statistieken van de nieuw ingeschreven wagens.
Herstelbeweging?
Dat kan betekenen dat er in 2022 een grote inhaalbeweging komt, met een heleboel gelukkige autokopers die eindelijk hun nieuwe wagen kunnen inschrijven. KBC Securities denkt dat “uitstel geen afstel is” en verhoogt haar eerdere raming voor 2022 van 470.000 naar 500.000 nieuwe inschrijvingen.
Het beurshuis verwacht volgend jaar dus een forse heropleving, al gaat het niet om een volledige comeback tegenover de gouden jaren 2016-2019 en ook niet om een volledige compensatie van de “gemiste” inschrijvingen van dit jaar.
Maar veel zal afhangen van hoe de chipschaarste de komende maanden gaat evolueren. Want zonder chips, geen auto.
Lees ook: