België telt 16 nieuwe sterren, maar is de Michelingids nog objectief?

De nieuwe lijst van sterrenrestaurants in België is maandag gepubliceerd. Ons land telt zestien nieuwe restaurants met één ster en één met twee sterren. Maar hoe objectief is de Michelingids nog?

In het nieuws: De nieuwe Michelingids voor België en Luxemburg werd maandag voorgesteld tijdens een ceremonie in Bergen.

  • 16 restaurants kregen een eerste ster. Slechts één zaak krijgt zijn tweede ster (Bozar in Brussel). Geen nieuwe derde ster, zoals vorig jaar. Alle driesterrenrestaurants in ons land – “Boury” in Roeselare, “Hof van Cleve” in Kruishoutem en “Zilte” in Antwerpen – mochten wel al hun sterren behouden.
    • België en Luxemburg tellen in totaal 149 horecazaken met sterren.
  • Daarnaast zijn er de groene sterren, een onderscheiding voor ‘verantwoorde en duurzame gastronomie’. Vorig jaar werd slechts één groene ster toegekend; dit jaar staat de teller op vijftien eenheden.
  • De “Bib Gourmand”-prijzen worden toegekend aan restaurants die “een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding” bieden, in de vorm van een menu van ongeveer 45 euro. Ook die winnaars werden maandag bekendgemaakt: er zijn 22 nieuwe namen. België en Luxemburg hebben in die categorie nu samen 147 adressen.

Een inflatie aan sterren

De essentie: Het (nieuwe) bedrijfsmodel achter de beroemde gids.

  • Nog een nieuwigheid in 2023: het is de eerste gids in digitale vorm (voor België). Dat betekent dat de beroemde gids niet langer in boekvorm, met zijn kenmerkende rode kaft, wordt verkocht. De beoordelingen van de restaurants kunnen gratis geraadpleegd worden op de website van Michelin of via de applicatie.
  • Het addertje onder het gras: je kunt ook een restaurantbezoek boeken via de tools van Michelin, en de groep ontvangt daarop een commissie, meldt de website De rijkste Belgen.
  • Daardoor zou het doel van de Michelingids veranderd zijn. Vroeger was er sprake van een objectief boek, waarin de recensies werden opgesomd, zodat de lezer een geïnformeerde keuze kon maken. Die moest het boek natuurlijk kopen, maar de gids werd ook verkocht om te weten te komen welke restaurants werden beoordeeld.
  • Nu zal “Michelin geld verdienen met het promoten van restaurants”, aldus de site. De gids zou dus geen belang meer hebben bij het geven van negatieve recensies – omdat anders niemand nog een boeking zou plaatsen via Michelin, die hierdoor dus commissies zou mislopen. “Objectieve kritieken zullen dus steeds zeldzamer worden. Michelin gaat zijn eigen markt met digitale marketing ondersteunen”, klinkt het.
    • De Rijkste Belgen verwacht daarom een inflatie aan sterren.

De details: een kwestie van prestige.

  • In de loop van zijn 120-jarige geschiedenis is de Michelingids, ontstaan als gadget bij de aankoop van banden, synoniem geworden voor prestige in de restaurantwereld. Het verkrijgen van de sterren blijft een beloning voor restauranthouders en de rangschikking fascineert nog steeds, zoals blijkt uit de uitgebreide media-aandacht die de uitreiking jaarlijks krijgt.
  • Maar het is duidelijk dat de gids niet langer de enige opiniemaker is. Influencers op sociale media en consumenten die commentaar geven op restaurants via allerhande platforms, kunnen eveneens de reputatie van een restaurant maken of breken. Ook tv-kookwedstrijden zijn koningmakers op dat gebied.
    • Het valt nog te bezien of traditionele gidsen, zoals de Michelingids, hun prestigieuze status en vooral hun relevantie kunnen behouden. Dit in een wereld waar de gewoonten van de consument snel veranderen en waar mond-tot-mondreclame en de mening van die anonieme influencers en commentatoren steeds meer almacht krijgen.
    • Kortom, in deze context kan het gevaarlijk zijn de identiteit van een gerespecteerd criticus te veranderen in die van een marketeer.

(ns/mah)

Meer