De grootbank Belfius verstuurde afgelopen zomer de bankgegevens van zo’n 4.000 klanten onbedoeld naar het verkeerde adres. Dat meldt HLN.be. Ulrike Pommée, woordvoerder van de bank, laat weten dat dat het gevolg was van een technisch incident bij Belfius.
Key takeaways
- Belfius heeft van zo’n 4.000 klanten de financiële documenten, waaronder rekeninguittreksels, naar het verkeerde adres gestuurd.
- De grootbank heeft een aangetekend schrijven gestuurd naar de getroffen klanten. Daarin staat onder meer welke informatie mogelijk verkeerd werd medegedeeld.
- “We bieden onze oprechte excuses aan en sturen de documenten opnieuw naar het juiste adres”, laat de woordvoerder van Belfius weten.
In het nieuws: Door een technisch incident hebben zo’n 4.000 mensen de gegevens van andere klanten van Belfius in de bus gekregen.
- Het ging om allerlei soorten documenten: niet enkel papieren met persoonsgegevens zoals naam en adres, maar evengoed rekeninguittreksels met verrichtingen en rekeningstanden.
- De brieven werden verzonden tussen 16 juni en 30 juli en betroffen klanten in Vlaanderen, Brussel én Wallonië
- Pommée merkt tegenover HLN.be op dat het vooral om een privacykwestie en minder om een gevaar op fraude gaat. “Het probleem werd bij vaststelling onmiddellijk verholpen”, klinkt het.
- De woordvoerder voegt eraan toe dat de meeste communicatie digitaal verloopt via bankmails. Slechts een klein deel gaat nog per post. “Bovendien zijn we ervan overtuigd dat veel van de 4.000 brieven ongeopend teruggestuurd zullen worden of door postbodes en buren alsnog op het juiste adres zijn beland”, aldus Pommeé. Volgens haar blijft de schade dan ook beperkt.
- Hoe dan ook verontschuldigt Belfius zich voor dit incident. “Dit had nooit mogen gebeuren. Klanten moeten erop kunnen rekenen dat hun bankzaken correct en discreet verlopen. We bieden onze oprechte excuses aan en sturen de documenten opnieuw naar het juiste adres”, zegt de woordvoerder.
Belfius verstuurt aangetekend schrijven
Ook dit: De staatsbank heeft een aangetekend schrijven gestuurd naar de getroffen klanten. Daarin staat onder meer welke informatie mogelijk verkeerd werd medegedeeld.
- In die brief erkent Francis Hayen, Data Protection Officer bij Belfius, dat niet kan worden uitgesloten “dat een derde uw briefwisseling heeft bekeken”. Klanten die dat vaststellen, moeten dat meteen aan de bank melden.
- Wie verkeerde Belfius-post in de bus kreeg, mag ook nog een brief verwachten: met de vraag de documenten te vernietigen en de informatie zeker niet te gebruiken of te delen.
- Belfius bracht ook de Gegevensbeschermingsautoriteit op de hoogte, zoals wettelijk verplicht binnen de 72 uur moet gebeuren.
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


