Vele bedrijven zijn bereid om hun autovloot met elektrische wagens uit te rusten, maar daarbij dreigen belangrijke bevoorradingsprobleem. Dat blijkt uit een rapport van de Climate Group, gebaseerd op een enquête bij ondernemingen die zich hebben geëngageerd tegen eind dit decennium exclusief van elektrische wagens gebruik te maken.
‘Bedrijven zullen tegen eind dit decennium minstens 2,5 miljoen elektrische wagens in het verkeer hebben gebracht,’ aldus de Climate Group. ‘De ondernemingen tonen echter een groeiende bezorgdheid over de bevoorrading door de autobouwers.’
Achterstand
Vele bedrijven zeggen dat de productie tegenover de vraag een aanzienlijke achterstand dreigt op te lopen. Dat kan volgens hen een belangrijke rem op de uitbouw van een duurzaam wegtransport worden. Bij bestelwagens en trucks zou het probleem nog acuter zijn dan bij personenauto’s.
De onderzoekers wijzen erop dat de bedrijven zich steeds meer van dit probleem bewust lijken te worden. In de enquête maakte 80 procent van de ondervraagde ondernemingen in eerste instantie gewag van dreigende leveringsproblemen.
Dat aantal is meer dan een derde toegenomen tegenover de vorige enquête een jaar geleden. In het verleden maakten de ondernemingen zich vooral bezorgd over een gebrek aan voldoende laadinfrastructuur. Dat probleem is met een score van 65 procent inmiddels echter naar de tweede plaats verwezen.
Concurrentiekracht
De Europese autobouwers breiden hun portfolio elektrische wagens uit. Tegelijkertijd moet echter worden vastgesteld dat ze ook de volgende jaren nog altijd meer modellen op diesel of benzine op de markt zullen brengen. Twee jaar geleden vertegenwoordigden elektrische auto’s trouwens nog altijd amper 2 procent van de totale Europese autoverkoop.
Helen Clarkson, chief executive van de Climate Group, zegt dat de autobouwers niet vlug genoeg reageren op de toenemende vraag van het bedrijfsleven naar elektrische wagens.
‘Jarenlang hebben de constructeurs de beperkte vraag gebruikt als een verklaring voor de langzame introductie van elektrische auto’s,’ aldus Clarkson. ‘Indien zij echter concurrentieel willen blijven, zullen ze hun productie drastisch moeten opvoeren. Wanneer ze daarin niet lukken, dreigen ze hun grootste klanten te verliezen.’
De Climate Group wijst erop dat het bedrijfsleven over een periode van tien jaar met de introductie van elektrische wagens de uitstoot van ongeveer 42 miljoen ton koolstofdioxide zal kunnen vermijden. Dat komt overeen met de productie van elf steenkoolcentrales.