Hoe moeten bedrijven zich aanpassen aan het CSRD, de nieuwe Europese richtlijn rond duurzaamheid?

De Europese Unie werkt hard aan een nieuwe richtlijn rond duurzaamheid: het Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Maar wat is het en hoe moeten bedrijven ermee omspringen? Dat vroeg Business AM aan Anneleen Wydooghe, expert duurzaamheid bij accountantsbureau Vandelanotte.


Beluister hier het volledige interview met Anneleen Wydooghe:


Waarom is dit belangrijk?

Onder het CSRD moeten bedrijven gaan rapporteren welke inspanningen er geleverd worden op het vlak van duurzaamheid. Dit hoort bij de afspraken die de Europese Unie maakte rond de Green Deal. Eind oktober lag een eerste voorstel op tafel voor een wet die in 2025 in voege moet treden.
  • Het CSRD is een Europese richtlijn die bedrijven info verschaft over duurzaamheid, op een objectieve en transparante manier. (…) Het CSRD reikt een methodiek aan om duurzaamheidsonderwerpen waar je als onderneming rond gaat werken te bepalen. Op die manier krijg je Key Performance Indicators waarover je in 2025 samen met je jaarrekening gaat rapporteren.
  • Om die duurzaamheidsonderwerpen te bepalen gaat men kijken naar de stakeholders die betrokken moeten worden. In je waardeketen moet je de bedrijven, je klanten, je leveranciers, je medewerkers en je bank betrekken bij het bepalen van de onderwerpen. Maar je zult ook moeten kijken hoe die betrokken partijen omgaan met dat onderwerp.

Opgemerkt: Enkel grote kmo’s zullen onderworpen worden aan het CSRD.

  • Maar dit heeft wel een impact, vertelt Wydooghe: “Doordat die grote ondernemingen ook moeten nagaan in hoeverre hun klanten met die onderwerpen bezig zijn, zal elke ondernemer door het CSRD actief moeten zijn rond duurzaamheid.”

Nu is het moment om te reflecteren

  • “Wanneer je ondernemingen vraagt naar een structureel plan, dan komen een aantal vooroordelen naar voren. Men denkt dat dit enkel gaat over milieumaatregelen. Duurzaamheid gaat ook over hoe je omgaat met je medewerkers, cybersecurity of antimisbruikbepalingen.”
  • “Nu is het moment van reflectie waar je als kmo even bij moet stilstaan. Duurzaamheid biedt ook veel opportuniteiten. Wie vandaag gaat inzetten op duurzaamheid, zal de relevantie bepalen voor de volgende jaren. Die zal opportuniteiten vinden, zal ook tijdig bepaalde bedreigingen kunnen opsporen en op die manier economisch relevant blijven”, vindt Wydooghe.
  • “Het eerste wat men meer en meer vraagt als je een subsidieaanvraag doet, is een klimaatplan. Klanten en leveranciers willen actief samenwerken met bedrijven die zeer actief zijn rond duurzaamheid en ook op een objectieve manier bewijzen hoe ze daarmee bezig zijn.”

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.