Bedrijf achter Zara en Massimo Dutti slikt eerste kwartaalverlies ooit

Inditex, de grootste modegroep ter wereld, noteert voor het eerst een kwartaalverlies door de coronacrisis. Het bedrijf is bij ons vooral bekend van de merken Zara, Massimo Dutti en Bershka.

Het bedrijf laat weten een nettoverlies van 409 miljoen euro te lijden voor de periode van februari tot april, het eerste kwartaal van het boekjaar 2020-2021. In dezelfde periode vorig boekjaar draaide Inditex een winst van 734 miljoen euro. Er moet wel een provisie voorzien worden voor een winkel-optimalisatieprogramma, dat blijft lopen tot 2021. Dat bedrag van 308 miljoen euro reduceert het verlies aanzienlijk.

Online verkoop

De verkoop viel terug naar 3,3 miljard euro van 6 miljard euro in het eerste kwartaal van vorig jaar. Nochtans ging de onlineverkoop van Inditex de hoogte in. De groep verkocht in het eerste kwartaal 50 procent meer online en in april schoot dat aantal nogmaals de hoogte in.

In april registreerde Inditex een online-verkoop van 95 procent. Het bedrijf verwacht dat online sales 25 procent van het totaal zullen uitmaken tegen 2022. Op het einde van 2019 was dat nog 14 procent.

Fysieke winkels

Aan het einde van april had Inditex 965 geopende winkels in 27 landen. In totaal heeft de groep 7.469 winkels, verspreid over de hele wereld.

In mei ging de verkoop bij Inditex opnieuw in stijgende lijn, maar een woordvoerder zegt aan CNBC dat ‘ze nog niet op het normale niveau zijn.’

In veel westerse en Aziatische landen versoepelen de lockdownmaatregelen nu dusdanig dat winkels opnieuw kunnen openen. Maar grote mensenmassa’s worden nog steeds afgeraden en winkelen als entertainment is er ook niet meer bij.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.