Bagage levert luchtvaartmaatschappijen ruim 20 miljard dollar inkomsten op

Het voorbije jaar hebben luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld met de behandeling van bagage 20,9 miljard dollar inkomsten gegenereerd, tegenover 16,9 miljard dollar inkomsten het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van IdeaWorksCompany en CarTrawler, gebaseerd op de inkomsten van meer dan honderd luchtvaartmaatschappijen.

Deze cijfers bevestigen de heropleving van de luchtvaartsector na de terugslag van de coronacrisis. Drie jaar geleden vertegenwoordigde bagage voor de sector nog een inkomen van 32,9 miljard dollar.

Aandeel

De onderzoekers merken nog op dat de bagage het voorbije jaar 4,6 procent vertegenwoordigde van de totale inkomsten die door de wereldwijde luchtvaartmaatschappijen werden gerealiseerd. Dat aandeel vertoonde een duidelijke groei tegenover het jaar voordien, toen er sprake was van 3,9 procent.

Drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronacrisis, weerspiegelde bagage slechts 3,7 procent van de totale inkomsten van de sector. De onderzoekers voegen er nog aan toe dat het voorbije jaar het totaal van de bijkomende services, waaronder bagage, de luchtvaartmaatschappijen een gezamenlijk inkomen van 65,8 miljard dollar heeft bezorgd.

“Bagage is een belangrijk onderdeel van de neveninkomsten van luchtvaartmaatschappijen”, merken de onderzoekers op. “Deze inkomsten bestaan ​​uit drie primaire bronnen. Ten eerste is er de ingecheckte bagage in het ruim van het vliegtuig, aangevuld met extra kosten voor grotere volumes, terwijl sommige luchtvaartmaatschappijen ook grotere handbagage in rekening brengen.”

“Een grote aandacht voor de bagagekosten is trouwens kenmerkend voor de budgetmaatschappijen, die daarmee een belangrijke bron van inkomsten aanboren. De verrassende ontwikkeling van de voorbije vijf jaar is echter dat ook een aantal grote traditionele luchtvaartmaatschappij dat voorbeeld hebben gevolgd en eveneens met de aanrekening van bagagekosten van start zijn gegaan.”

Opties

“Neveninkomsten zijn voor de luchtvaartmaatschappijen bijzonder belangrijk”, merkt Gemma Harrison, directeur marketing bij CarTrawler, op. “Een steeds groter deel van die inkomsten wordt door bagagevergoedingen aangebracht.”

“De maatschappijen zullen ook in de toekomst op deze inkomsten blijven rekenen. Luchtvaartmaatschappijen die inspelen op veranderende consumentenbehoeften en hun klanten de juiste opties bieden, zullen merken dat deze inkomstenstroom een ​​belangrijke groeimotor voor de sector zal blijven.”

Wanneer naar de verschillende regio’s in de wereldwijde luchtvaart wordt gekeken, kunnen volgens de analisten een aantal opmerkelijke stromingen worden geïdentificeerd. “De sterke afhankelijkheid van bagagekosten in Europa en Amerika is grotendeels te wijten aan de aanwezigheid van een bijzonder belangrijke budgetactiviteit”, luidt het.

“Elders in de wereld werken de traditionele luchtvaartmaatschappijen vaak nog altijd met een model zonder toeslag voor ingecheckte bagage”, stippen de onderzoekers op. “Hier is er nog geen sprake van basistarieven waarin de ingecheckte bagage niet is begrepen.”

“Toch blijkt ook bij traditionele luchtvaartmaatschappijen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika de interesse voor de invoering van basistarieven te groeien. Vele maatschappijen worden immers geconfronteerd met de concurrentie van budgetmaatschappijen, die reizigers tegen goedkope basisprijzen naar bestemmingen over de hele wereld brengen.”

Meer