Na enkele pogingen om de meubelen nog te redden, staat de Amerikaanse autoverhuurder Hertz nu finaal op de rand van het faillissement. Althans in de VS. Het vraagt bescherming tegen zijn schuldeisers, maar alleen voor de Amerikaanse tak. Europa, Australië en Nieuw-Zeeland lijken niet getroffen.
De meer dan honderd jaar oude groep heeft het al langer moeilijk, zelfs al van voor de coronacrisis. Door de opkomst van Uber en andere taxi-apps werden er minder auto’s uitgeleend. Mensen verkozen een ritje in een Uber boven een huurauto.
Maar de coronacrisis is de definitieve doodsteek geweest. Hertz haalt het grootste deel van zijn inkomsten uit verhuur aan luchthavens en nu alle reizen opgeschort zijn, liggen die stil. Dat is problematisch voor Hertz en is te zien in de resultaten. Het bedrijf zit ondertussen zo’n 19 miljard dollar (17 miljard euro) in de schulden.
Uitstel van betaling
In het begin van deze maand wou Hertz al eens het faillissement aanvragen, maar het kon dat toen net afwenden door gesprekken met zijn schuldeisers aan te knopen. Het kreeg voor een deel van zijn schulden uitstel van betaling tot 22 mei. Dat was vrijdag. Het is niet duidelijk of die betaling gebeurd is of niet, maar zeker is dat Hertz niet alles onderhandeld heeft gekregen en zijn schulden dus moeilijk nog volledig afbetaald krijgt.
De autoverhuurder zou een plan hebben om 30.000 van zijn meer dan 500.000 auto’s te verkopen en wil daar 5 miljard dollar mee ophalen. Zo kan hij zijn activiteiten voortzetten tijdens het herstructureringsproces. Momenteel heeft Hertz 1 miljard dollar in kas om voort te kunnen.
Overheidssteun
De groep gaf eerder al aan dat ze het faillissement kon afwenden als ze overheidssteun kreeg, net als de grote vliegtuigmaatschappijen in de VS, maar daar ging de overheid niet op in. De Amerikaanse autoverhuurlobby pleit er al langer voor om specifieke steunmaatregelen te richten op de toeristische industrie.
Hertz zette al 10.000 werknemers op straat in een poging het ergste te voorkomen, maar dat mocht duidelijk niet baten. De groep heeft 38.000 werknemers wereldwijd. In Europa, Australië en Nieuw-Zeeland zou het bedrijf gewoon zijn activiteiten kunnen voortzetten.