Automobile Club de France denkt er niet aan vrouwelijke leden te aanvaarden

De Automobile Club de France, opgericht op het einde van de negentiende eeuw, weigert nog altijd vrouwen als lid te aanvaarden. Nochtans worden ook in de autosector steeds vaker topfuncties door vrouwen ingenomen. In een interview met het persbureau Bloomberg zegt Louis Desanges, voorzitter van de Franse autoclub, echter geen enkele intentie te hebben om het beleid te veranderen.

Toen Carlos Ghosn twee jaar geleden zijn functie als chief executive van Renault moest neerleggen, werd Clotilde Delbos als zijn tijdelijke opvolgster aangesteld. Normaal krijgen de topfiguren van de Franse automerken een erelid van de Franse autoclub, maar Delbos kwam niet in aanmerking.

De autoclub heeft immers nog nooit een vrouw als lid aanvaard en voorzitter Desanges geeft toe dat systeem ook in de toekomst verder in stand te willen houden. Delbos bleef slechts kort aan het hoofd van Renault en werd al snel opgevolgd door Luca de Meo, die wel als erelid door de autoclub zal worden aanvaard.

Leidinggevende functies

Steeds meer vrouwen verwerven in de autosector echter leidinggevende functies. Clotilde Delbos is nog altijd plaatsvervangend hoofd van Renault, terwijl bij rivaal Stellantis onder meer de dochtermerken Peugeot, DS en Chrysler door vrouwen worden geleid.

Bandenfabrikant Michelin heeft vier vrouwen in zijn directieraad. In de Verenigde Staten heeft ook General Motors met Mary Barra een vrouwelijke chief executive.

Er staat nergens in de statuten van L’Auto dat vrouwen geen lid mogen worden. Het is volgens Desanges (74) echter een traditie dat alleen mannen als leden worden voorgedragen. “Om tot de autoclub te kunnen toetreden, heeft een kandidaat de steun van twee bestaande leden nodig”, verduidelijkt hij.

“Ik voel echter dat het merendeel van onze leden zich tegen de verandering zouden verzetten. Ik ben te democratisch ingesteld om iets op te leggen dat de leden niet zouden willen. We hebben andere gelegenheden om vrouwen te ontmoeten in Parijs.”

Schadelijk

“Dit is een bijzonder schadelijk symbool dat het imago uitstraalt van een autosetor die aan mannen is voorbehouden”, benadrukt Elisabeth Young, voorzitter van de organisatie Women and Vehicles in Europe (Wave), die bijna vijftien jaar geleden werd opgericht om meer vrouwen tot de sector aan te trekken.

“Voor de industrie is de Automobile Club de France meer dan alleen een sociale club. Ze organiseert vele auto-evenementen, vergaderingen en conferenties. Vrouwen uitsluiten van een lidmaatschap zou niet mogen worden getolereerd.”

L’Auto is niet de enige organisatie in Parijs die vrouwen nog steeds uitsluit. Nog een aantal van de meest exclusieve clubs in de Franse hoofdstad – zoals de Jockey Club de Paris, de Nouveau Cercle de l’Union en de Travellers Club – zijn exclusief voor mannen toegankelijk.

Talent

Een anoniem lid van L’Auto zegt dat slechts een kleine minderheid van zijn collega’s het restrictieve genderbeleid van de club zou willen afschaffen. “De jongere leden vormen de meest luidruchtige tegenstanders van een afschaffing van de regels. Zij willen blijkbaar de sfeer van een jongensclub behouden.”

Desanges is ook een fervent tegenstander van een snelle verschuiving naar elektrische wagens. Hij wil ook dat oldtimers zouden worden vrijgesteld van de strenge emissieregels die in de grote Franse steden zouden worden doorgevoerd.

Elisabeth Young vindt het echter bedroevend dat de club zich op oude waarden blijft beroepen, terwijl de hele sector op een historisch kruispunt – met de overschakeling naar elektrische wagens, nieuwe vormen van mobiliteit en auto – staat. “De sector heeft alle talent nodig om vooruit te komen en de helft van al dat talent is vrouwelijk”, betoogt Young.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20