Automatische remtechnologie efficiënt wapen tegen ongevallen

De introductie van automatisch noodremmen kan het aantal kopstaart-aanrijdingen gevoelig beperken. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse Partnership for Analytics Research in Traffic Safety, gebaseerd op een analyse van 12 miljoen ongevallen die door de National Highway Traffic Safety in dertien Amerikaanse staten werden geregistreerd.

Automatische noodremmen kunnen voertuigen tot stilstand brengen wanneer een botsing dreigt, of afremmen om de ernst van de aanrijding te beperken. Een verbond van twintig bedrijven heeft aangekondigd om de remtechnologie op de personenwagens van de volgende generatie standaard te installeren.

Alle weersomstandigheden

De onderzoekers stelden vast dat het aantal kopstaart-aanrijdingen met 49 procent werd verminderd wanneer het aanrijdende voertuig met een waarschuwingssysteem voor dreigende ongevallen en automatische noodremmen zou zijn voorzien. Bij ongevallen met lichamelijk letsel kon zelfs een vermindering met 53 procent worden gerealiseerd.

Wanneer het aanrijdende voertuig uitsluitend met een waarschuwingssysteem zou worden uitgerust, zou het aantal kopstaart-aanrijdingen slechts met 16 procent kunnen worden verminderd. Bij ongevallen met lichamelijk letsel zou een daling met 19 procent kunnen worden gemeld.

Uit het rapport bleek bovendien dat automatische noodremmen in alle omstandigheden een efficiënte werking laten blijken, ook wanneer het wegdek, de weersomstandigheden of de lichtintensiteit niet ideaal zijn.

De wetenschappers gaven aan ook gekeken te hebben naar waarschuwingssystemen die moesten beletten dat wagens onbedoeld hun rijstrook zouden verlaten en naar technologie die de voertuigen op hun rijstrook houden.

Deze technologieën zorgden ervoor dat het risico op ongevallen met 8 procent kon worden beperkt. Bij aanrijdingen met lichamelijk letsel kon een vermindering met 7 procent worden opgetekend.

Pickups

“Deze opkomende technologieën kunnen het aantal ongevallen aanzienlijk verminderen en de veiligheid in het wegverkeer drastisch verbeteren”, beklemtoonde Tim Czapp, manager veiligheid bij de Europese autofabrikant Stellantis en voorzitter van het Partnership for Analytics Research in Traffic Safety.

De resultaten van het onderzoek worden bevestigd door een andere studie van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) , waarin werd vastgesteld dat automatisch remmen in noodgevallen het aantal ongevallen met pickups met 43 procent kan beperken. Bij ongevallen met letsels werd een reductie met 42 procent gemeld.

“Pickups hebben in de vloot personenwagens op de Amerikaanse wegen een aandeel van ongeveer 20 procent”, beklemtoonde Jessica Cicchino, voorzitter van het Amerikaanse instituut voor verkeersveiligheid.

“Door hun grotere omvang vertegenwoordigen deze wagens een groter gevaar voor de inzittenden van kleinere voertuigen en voetgangers of fietsers. Deze pickups hebben echter minder vaak automatische remmen dan andere personenwagens.”

Meer