Autofabrikant Ford waarschuwt voor banenverlies als gevolg van verschuiving naar productie elektrische auto’s

Het maken van elektrische voertuigen zal 40 procent minder werknemers vereisen, dan het bouwen van auto’s en vrachtwagens met een klassieke verbrandingsmotor.

Waarom is dit belangrijk?

Elektrische voertuigen (EV) zullen de komende jaren een steeds groter aandeel innemen in ons wagenpark. Hiervoor moet de productieketen van autofabrikanten grondig worden aangepast, wat mogelijk tot banenverlies zal leiden. 

In het nieuws: De CEO van Ford, Jim Farley, waarschuwde voor donkere “stormwolken” in de volgende fase van de omschakeling naar elektrische voertuigen.

  • “Het kost 40 procent minder arbeid om een elektrische auto te maken. Daarom moeten we insourcen, zodat iedereen een rol heeft in deze groei”. Dat zei de CEO op een conferentie in Detroit, gericht op het verbeteren van de diversiteit in de auto-industrie. 
  • Volgens Farley zal het bedrijf daarom in de toekomst meer auto-onderdelen in huis produceren, zodat “niemand achterblijft” in de overgang. “We moeten een hele nieuwe toeleveringsketen uitrollen voor batterijen, motoren en elektronica. En diversiteit moet daarin een nog grotere rol spelen”, zei Farley.
  • Er wordt algemeen verwacht dat de overgang naar elektrische voertuigen het aantal banen in de auto-industrie zal doen afnemen, omdat ze uit minder onderdelen worden samengesteld dan auto’s met een verbrandingsmotor. De vakbond United Auto Workers schatte in 2018 dat de overgang naar EV’s 35.000 banen in de VS kan kosten van de 400.000 werknemers die zij vertegenwoordigt.
  • Potentieel banenverlies is ook elders voorspeld. In een rapport van een Duitse werkgroep werd vastgesteld dat de autosector van het land de komende tien jaar 400.000 banen zou kunnen verliezen door een verschuiving naar elektrische voertuigen, zo valt te lezen in de Financial Times

Naast de productieketen wordt ook de toeleveringsketen van autofabrikanten geleidelijk getransformeerd door de productie van EV’s.

  • Zo werken Ford en General Motors samen met de batterijproducenten SK Innovation en LG Chem om fabrieken in de VS te bouwen voor de productie van batterijen.
  • Met een verschuiving van de bedrijfsstrategie van Ford, naar een meer verticale, zou het bedrijf teruggrijpen naar de begindagen van de autofabrikant. Zo kocht oprichter Henry Ford bossen, ijzermijnen, kalksteengroeven en zelfs rubberplantages in Brazilië om de toeleveringsketen van het bedrijf volledig te controleren.

(bg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20